Legeforeningen har siden desember 2016 arbeidet med en norsk versjon av Choosing Wisely Campaign, et bredt internasjonalt initiativ mot overdiagnostikk og overbehandling. Siden NFA i lengre tid har engasjert seg i overdiagnostikk og behandling, og i 2016 publiserte sitt policydokument, var det naturlig å være blant de første fagmedisinske foreningene til å involvere seg i kampanjen. Vi vil nå gjerne ha innspill i dette arbeidet.

Medlemsinfo 30.10 med nyhetsartikkel fra Allmennpraktikerbiblioteket  inneholdt unøyaktighet med hensyn til hvilken vaksine som tilbys gratis. Det er den tovalente vaksinen Cervarix med beskyttelse mot virustypene 16 og 18 som er finansiert i innhentingsprogrammet og i barnevaksinasjonsprogrammet. Denne beskytter ikke mot  kjønnsvorter.

NFA's leder fra opprettelsen i 2007 til 2011, Gisle Roksund, fikk Nidarosprisen for sin innsats for faget under årets kongress. Vi sakser omtalen fra Dagens Medisin med kommentar til bildet.
NFA gratulerer!

Allmennmedisinsk forskningsfonds reisestipend i 2017 ble tildelt Henrik Vogt  (til ve.) for presentasjonen:  "Systemmedisin (P4-medisin): Et upålitelig løfte om helhet og revolusjon i preventiv medisin".
AFUs forskningspris (Allmennmedisinsk forskningsutvalg i NFA)  i 2017 ble tildelt Anders Svensson (til hø.) for presentasjonen ”Pasienter med store og sammensatte behov – er oppfølgingsteam løsningen?”
Se bedømmelseskomiteens innstilling
NFA gratulerer!