Hurtigrutekurset (Nord-Norgekurset) 2017

Nord-Norgekurset 2017 vil bli avholdt fra 6. oktober - 10. oktober på M/S Finnmarken. Temaer er idrettsmedisin og folkehelse. Kurset er søkt godkjent som klinisk emnekurs med 23 timer/poeng.

Se program her. Påmeldingsfrist er 30. juni.
Meld deg på ved å bruke lenken her.

Hurtigrutekurset 2017 - Fra kurskomiteen

Høsten 2016 ble Hurtigrutekurset arrangert for 25. gang. Dette var kursleder Eigil Thorsens siste kurs som komiteleder gjennom alle disse årene - og han mottok ved avslutningen på kurset en meget velfortjent takk og oppmerksomhet for hele denne tiden å ha sittet i førersetet. Tilbake i kurskomiteen var Morten Høyer og Birger Løvland, som begge snart ble enige om at vi måtte føre det tradisjonsrike kurset videre. Vi inviterte Kari Beckmann inn i komiteen - og dermed kan vi ønske hjertelig velkommen til det 26. Hurtigrutekurset ombord på den kursbåten som passer oss best, nemlig MS Finnmarken.

Finnmarken har ikke minst en kurssal med store vinduer ut mot den vakre naturen vi tilbakelegger på den strekningen vi synes er aller best, nemlig mellom Kirkenes og Trondheim. Det er den samme strekningen vi har brukt på de tre foregående kursene, men vær og natur oppleves forskjellig fra gang til gang. Kurset er som vanlig lagt opp med tanke på at det ikke er foredrag når man passerer de naturmessige høydepunktene underveis.

Mange kursdeltagere kommer tilbake år etter år, men vi opplevde mange "førstereisleger" på kurset sist høst. Vi håper på mange gamle, men ikke minst også nye kolleger på årets kurs, som starter med avgang fredag 6. oktober 12.30 fra Kirkenes, og med ankomst Trondheim tidlig tirsdag morgenen den 10. oktober. Fly fredag morgen til Kirkenes og avreise Trondheim tirsdag morgen gjør at antall arbeidsdager borte fra jobb bare blir to vanlige dager. Det er som alltid muligheter til å ha med ledsager, noe mange har. Ledsagere er svært velkomne, også til å delta på foredragene. Kursets sosiale del har mange pekt på som ekstra hyggelig ved nettopp dette kurset.

Årets kurs har idrettsmedisin og folkehelse som emne. Vi har invitert kunnskapsrike og gode forelesere, som blant Ingvard Wilhelmsen med 3 timer kognitiv terapi i almenpraksis. Audun Myskja har skrevet mange bøker og hans 3 timer vil rette seg mot det som lokalavisen  Østlandets Blad beskrev som "Myskjas medisin mot aldring". Cardiale rytmeforstyrrelser hos idrettsøvere vil bli omtalt - og ikke minst har vi avsatt en del dag til doping, aktuelt som aldri før innen både eliteidrett og mer vanlig fysisk trening og aktivitet, der anslagsvis 200.000 i følge Aftenposten kan kalles Bola Nordmann på grunn av bruk av anabole steroider.

Kurskomiteen med Kari Beckmann, Morten Høyer og Birger Løvland ønsker både gamle og nye kursdeltagere hjertelig VELKOMMEN OMBORD!

Mer om emnene