Det årlige avdelingsbesøket: Curato i Bodø

I motsetning til Nordlandssykehuset som ombygges på alle kanter, er det større restriksjoner på byggtekniske endringer hos Curato som holder til i den verneverdige Sjøfartsbygningen i Bodø. Men det er en travel avdeling styret møter denne solfylte onsdagen i mai.

Av Hanne Munkelien

Avdelingsleder Beathe Borge tar i mot oss og viser oss velvillig rundt i lokalene de har til rådighet i det som kalles Nordland Medisinske Senter. I første etasje befinner resepsjonen og to MR-laber seg. I andre etasje har de CT, røntgen og ultralyd.

Tilbyr avlastning

Beathe Borge forteller at Curato har et nært samarbeid med flere avdelinger på Nordlandsssykehuset, men kunne tenkt seg et enda tettere samarbeid med det offentlige.

– Historisk sett har det vært en viss ambivalens mot private aktører, men Curato har utstyret, vi kan snu oss raskt og tilby avlastning for sykehuset, sier hun.

Avdelingsleder Beathe S. Borge viser rundt på Curato Bodø.

Innvirkning på innkjøpene

Curato har mer kapasitet på alle modaliteter. Har ikke fullt belegg på CT, og kan nå som nye undersøkelser tilby CT kolon, og CT hjerte. Siden maskinen - en Siemens Somatom Definition AS +  - var ny i høst, har de blant annet tatt  40 hjerteundersøkelser (pr i dag) De har for øvrig to 1,5 tesla MR-maskiner, en fra GE hvor de kjører bla prostata, abdomen, genitalia og lever med mer,  mens Siemens Symphony tar hovedsakelig ortopedi og caput. De har røntgenlab og ultralydrom, hvor de utfører standard undersøkelser. Jevnlig er diagnostikken såpass alvorlig at pasienten går direkte til sykehus.

– Vi har hatt sterk innvirkning på innkjøpene, og vi er veldig fornøyde, forteller overlege Angela Witt. Hun er den ene av to overleger i 100 % stilling i Bodø. I tillegg har de eksterne konsulenter og arbeidsstasjoner:

– Bildeoverføringen har tidligere vært problematisk, men nå har vi fått en overføringsløsning i Sectra som heter One Connect. Det fungerer veldig bra.

Overlege Angela Witt sammen med collega Raymond Brønn fra Curato Trondheim.

Kompetansehevende

Av Curatos rundt 550 000 årlige undersøkelser, tar Bodø i underkant av 28 000 undersøkelser. Dette er fordelt på ca 14539 MR-undersøkelser, 1692 CT-undersøkelser, 7537 røntgenundersøkelser og 4176 UL-undersøkelser. De har en god plattform for utveksling av informasjon, og en stor database å sammenligne fra.

– Det er veldig kompetansehevende, mener Angela Witt. Hun ønsker seg et enda nærmere samarbeide med radiologisk avdeling ved sykehuset, og regner med at pakkeforløpene vil generere økt belastning, også for Curato.

Implantatpass

Hvis hun skal ønske seg noe konkret, skulle det være at pasienter utstyres med en type pass etter mønster fra hennes hjemland – det gamle Øst-Tyskland:

– Grunnet økende antall implantater, proteser, osteosyntesemateriale, shuntsystemer, smertepumper etc, ville det være betraktelig tids- og ressursbesparende å vite hvilke av disse fremmedlegemene som er MR-kompatible. Industrien produserer mer og mer MR-kompatibelt materiale, men langt fra alt. Det ville hjulpet oss hvis pasienten hadde et slikt pass.

PS: Etter styrets besøk, har Curato vært i konstruktive samtaler med Nordlandssykehuset, og  har begynt å diskutere et eventuelt  samarbeid om MR prostata med tanke på å håndtere pakkeforløpet.

Mer om emnene