Høring - Nasjonal faglig retningslinje for forebygging av hjerte- og karsykdom

Helsedirektoratet ber om innspill på Nasjonal faglig retningslinje for forebygging av hjerte- og karsykdom.

Helsedirektoratet har fått et oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet som omhandler NCD-strategien. Strategien har et overordnet mål om at man i Norge skal redusere for tidlig død av hjerte- og karsykdommer, diabetes, kroniske lungesykdommer og kreft med 25 prosent innen 2025. I oppdraget fra departementet inngår en revisjon av Nasjonal faglig retningslinje for forebygging av hjerte- og karsykdom.

Målgruppen for retningslinjen er autorisert helsepersonell som kommer i kontakt med og behandler pasienter med hjerte- og karsykdom.

Direktoratet ber om tilbakemeldinger på det faglige innholdet. Det ønskes også tilbakemelding på om anbefalingene er tydelige, om de har mangler eller om de kan mistolkes. Direktoratet ber om forslag til tydeliggjøring, dersom det ansees for å være behov for dette. Utover dette ber direktoratet også om forslag til tiltak som bør iverksettes for å sikre at retningslinjen tas i bruk i tjenestene.

Tor Carlsen
Medisinsk fagavdeling

Husk at du må være pålogget for å laste opp høringssvar. Kun styrer i foreningsledd og utvalg har tilgang til å laste opp høringssvar.

Øvrige henvendelser kan rettes til høringer

Høringsinstanser

• Styret Norsk barnelegeforening