Anine Kierulf får Akademikerprisen 2015

Cand.jur og advokat Anine Kierulf får prisen for sin forskning og sitt engasjement for ytringsfrihet og menneskerettigheter.

Anine Kierulf får Akademikerprisen 2015
Anine Kierulf. Foto Olav Torvund

- Anine Kierulfs allsidighet, samfunnsengasjement og evne til formidling, samt hennes kritiske blikk på eget fagområde, akademia generelt og maktforhold i samfunnet, gjør henne til en verdig vinner av Akademikerprisen, sier juryleder Curt A. Lier.

- Jeg er helt overveldet. Det å plutselig verdsettes for det jeg har drevet med i årevis uten særlig akademisk oppmerksomhet er utrolig hyggelig. Ytringsfrihetens grenser og begrunnelser er viktige for å forstå sentrale samfunnsdebatter, og vår statsforfatning vedgår oss alle, også utenom jubileumsåret. Det ville vært flott om prisen også kunne inspirere universitetsledelsen til å legge forholdene bedre til rette for forskningsformidling, sier Kierulf.

Prisen som består av en pengesum på 100 000 kroner og en skulptur av Nico Widerberg, deles ut på Akademikernes høstkonferanse på Grand Hotel i Oslo, 21. oktober.

Samfunnspolitisk avdeling
Den norske legeforening