Nobelprisvinner overrasket landsstyret

Edvard Moser ble introdusert som en «gave» fra talerstolen - og ble tatt imot med applaus i Trondheim.

Nobelprisvinner overrasket landsstyret
Edvard Moser snakket til landsstyret om hvordan hjernen lager et kart av rommet som omgir oss, som ga ham og kona May-Britt Moser Nobelpris i medisin i fjor. Foto: Thomas Barstad Eckhoff.

Nobelprisvinneren dukket opp på Legeforeningens landsstyremøte torsdag og holdt en kortversjon av sitt Nobelforedrag for delgatene.

- Det er litt uvant å være gave, sa Moser til latter fra salen.

Han og ektefellen May-Britt Moser mottok i desember i fjor Nobelprisen i medisin. Prisen fikk de sammen med den britiske forskeren John O’Keefe for sine oppdagelser av hjerneceller som lar oss bestemme hvor vi er, og hvordan vi kan finne veien fra ett sted til et annet; vår stedsans.

Hippocampus

O'Keefe oppdaget allerede i 1971 at bestemte nerveceller i den såkalte hippocampus reagerer på konkrete steder – sammenlignet med hjernes GPS. Mens han undersøkte nervecellene til rotter så han på hvordan de flyttet seg fra et sted til et annet, og oppdaget at hvert sted ble loggført av sine egne unike sett av nerveceller. Dette tydet på at cellene dannet et virtuelt kart over dyrets plassering. I 1996 overførte O'Keefe mye av denne kunnskapen til Edvard og May-Britt Moser som forsket videre på dette ved Norges Teknisk-Naturvitenskaplige Universitet i Trondheim. De oppdaget gittercellene, en type «rutenettceller».

- Dette er nerveceller i hjernen, som lager koder som er omtrent som koordinater i lengde- og breddegrader, forklarte Moser.

Ekteparet Moser er svært ettertraktede foredragsholdere og Edvard Moser dro rett fra Legeforeningens landsstyre til Tyskland for å holde foredrag.

Lisbet T. Kongsvik
Samfunnspolitisk avdeling