- Ønsker alle en god og fredfull høytid

Legeforeningen gir årets julegave til Leger uten grensers viktige humanitære arbeid.

- Ønsker alle en god og fredfull høytid
GIR: En pengedonasjon overføres for å bidra til medisinsk hjelp i konfliktområder. Illustrasjon: Glenn Bjermeland.

- Et begivenhetsrikt år går mot slutten. Mye har skjedd, både her hjemme og på verdensbasis. Dessverre er det mye som vi skulle ønske var annerledes. Vi vet for eksempel at sykehus og ambulanser i konfliktområder stadig oftere utsettes for angrep. Derfor har vi i Legeforeningen bestemt oss for å gi årets julegave til Leger uten grensers viktige arbeid, sier president Marit Hermansen.

Spesielt går tankene til befolkningen i Aleppo.

- Der er tilgangen på legehjelp nå svært begrenset. Leger uten grenser melder at det å oppsøke legehjelp har blitt en fare i seg selv på grunn av angrep mot de få gjenværende sykehusene. De helsearbeiderne som er igjen, risikerer også sine egne liv, sier presidenten.

Leger Uten Grenser støtter åtte sykehus i Aleppo, driver seks klinikker i nord-Syria og støtter mer enn 150 medisinske bistandsenheter, flere av dem i beleirede områder. En pengestøtte på 25 000 kroner overføres til organisasjonen.

- Med denne gaven ønsker vi alle medlemmer og støttespillere en god og fredfull høytid, avslutter Hermansen.

Samfunnspolitisk avdeling
Den norske legeforening