Åpnet felles vårkurs i Bergen

Overlegeforeningens Kjetil Karlsen og leder i Yngre Legers Forening, Christer Mjåset, åpnet begge felles vårkurs sammen på scenen i Bergen. Dette er andre gang de to foreningene arrangerer kurs sammen.
Karlsen_Christer_Bergen
ØNSKET VELKOMMEN: Overlegeforeningens Kjetil Karlsen (t.v.) og Ylf-leder Christer Mjåset. FOTO: Legeforeningen

- Hjertelig velkommen til Bergen og felles vårkurs for andre gang! sa Ylf-leder Christer Mjåset til fullsatt sal på Scandic Ørnen i Bergen.

Etter humoristiske introduksjoner av seg selv, overlot Karlsen og Mjåset ordet til salen for en presentasjonsrunde av de forskjellige tillitsvalgte fra helseforetak over hele landet.

- Det har blitt en tradisjon det er vanskelig å ta bort. Det er fint at vi hilser ordentlig på hverandre, sa Karlsen.

Både overlegene og de yngre legene skal igjennom et variert og spennende program sammen. Temaene spenner fra forskningsformidling og medier, ledelse og kommunikasjon, barns møte med helsetjenesten og hersketeknikker.

Mørk løypemelding

Etter begge ledernes bevingede åpningsord med tilhørende applaus, var det duket for temaet "Kommunikasjon og ledelse – hvordan får vi til bedre samarbeid?".

Herlof Nilssen inntok scenen foran lydhøre overleger og yngre leger. Som styreleder for Spekter er Nilssen et velkjent fjes for sykehusleger, særlig i Helse Vest, hvor han også er administrerende direktør.

Nilssen hadde ikke med seg noen gladmelding om fremtiden. Hans spådom for de kommende årene var at spesialisthelsetjenesten vil bli møtt med enda strammere budsjetter, økte krav og flere nye oppgaver. Han viste til Perspektivmeldingen og kalte den en "festbrems av de sjeldne".

- Det er et helt annet landskap som møter oss i fremtiden, konstaterte Nilssen, og fortsatte:

- Forventningene øker, nye medikamenter kommer og vi vil se mer standardisering og pakkeforløp. Dette er positivt for pasientene, men utfordrende for tjenesten.

Nilssen avsluttet med mantraet "samhandling og raushet" og manet til samarbeid, også mellom helseregionene og helseforetakene.

- Vi er avhengige av at dere synes at sykehusene er attraktive arbeidsplasser, sa Nilssen til legene i salen.

Les også "Legeforeningens hverdagshelter" på yngreleger.no.