Bli med Legeforeningen i prideparaden

Legeforeningen deltar i paraden i Oslo Pride 30. juni. Foreningen oppfordrer alle som har mulighet til å delta.
LiseNy
Legeforeningens logo og hashtag for Oslo Pride. Illustrasjonsfoto: Legeforeningen

- For Legeforeningen er det viktig å vise at alle, uavhengig seksuell legning, skal møtes med respekt og likeverd, enten det er som pasient i helsevesenet eller på arbeidsplassen, sier Marit Hermansen, president i Legeforeningen. - Prideparaden er en fin anledning til å vise det.

Møter utfordringer i helsevesenet

Oslo Pride er Norges største og viktigste feiring av skeiv kjærlighet og mangfold. Hundrevis av frivillige ildsjeler går sammen om å arrangere en ti-dagers festival hvor alle får være akkurat den man er. Hele festivalen planlegges og driftes av frivillige, med rundt 80 helårsfrivillige og 300 frivillige under selve festivalen. Festivalen eies og arrangeres av FRI Oslo og Akershus og er for alle som bryter med normer for kjønn og seksualitet.

Det er første gang Legeforeningen som organisasjon deltar i paraden. Lesbiske og homofile legers forening har deltatt i mange år.

- Selv om vi har kommet langt i Norge, er det fortsatt slik at lesbiske, homofile, bifile og transpersoner har særlige utfordringer, også i møtet med helsevesenet. Pride er et viktig arrangement for folkehelsen og helsen til de involverte. Som samfunnsaktør ønsker vi å bidra til å påvirke, sier Hermansen.

Akademikerne vil delta i paraden og ønsker gjerne at Legeforeningen og andre akademikerforeninger går bak Akademikernes banner.

Følg Legeforeningens arrangement på Facebook.

Bruk Legeforeningens opprettede hashtag, #Helseforalle, på Twitter.

Årets Pride består av fire hovedelementer

Paraden 30. juni
Pride Parade er det store høydepunktet under Oslo Pride, og er etter 17. mai-toget det mest synlige arrangementet i Oslo i løpet av året. Paraden som går fra Grønland til Spikersuppa, samlet 40 000 deltakere og 200 0000 tilskuere i 2017. Paraden er både fest og moro, solidaritet med alle de som ikke kan gå og en politisk markering av mangfoldet av kjønnsuttrykk, seksualitet, identitet og legninger som Oslo Pride representerer. Den består av frivillige bidrag med musikk, kostymer, engasjement og kjærlighet. I paraden skal alle føle at de er velkomne, trygge og en del av en familie som støtter hverandre.

Pride Park 27.-30. juni
I Pride Park opptrer nasjonale og internasjonale artister med show i alle sjangre på tre forskjellige scener. Noen av landets beste DJs finner man i barene. Det er en rekke forskjellige aktører på stand, masse kultur og et myldrende folkeliv. Alle skal føle seg hjemme – uansett legning, bakgrunn, kjønn eller identitet. I 2017 hadde Pride Park i Spikersuppa over 77 000 besøk. Rundt 50 bedrifter, etater, organisasjoner m.m. står på stand og presenterer seg.

Pride House 23.-29. juni
Denne gang bygges ca. 1 000 kvm på Yongstorget for Pride House og Pride Art. Pride House synliggjør bredden i den skeive kulturen gjennom debatter, foredrag, workshops og ulike kulturuttrykk. Det er en partipolitisk nøytral arena der det skapes et rom for å synliggjøre mangfoldet av kjønn, identitet og seksualitet. I 2017 hadde huset 40 debatter og over 2 000 besøkende. Det er gratis og åpent for alle.

Pride Art 22.-29. juni
Dette er en årlig kollektivutstilling under Oslo Pride. I 2017 bestod den av kunstnere fra 20 nasjoner og ble besøkt av over 5 000 mennesker. Pride Arts overordnede mål er å bidra positivt til økt forståelse for skeive menneskers liv og virkelighet og holdningsendring gjennom åpenhet og det sterke verktøyet kunst utgjør i kampen mot diskriminering og fordommer. Arrangementene er åpne for alle kunst-sjangere, både billedkunst, skulptur, installasjon, performance, video, musikk, tekst osv.