Enighet mellom Spekter og Legeforeningen

Partene ble enige om Legeforeningens sentrale overenskomst - A2. Nå blir det lokale B-delsforhandlinger på hvert helseforetak, Lovisenberg Diakonale Sykehus og Martina Hansens Hospital.
Marit Hermansen og Sylvia Brustad
SPEKTER OG LEGEFORENINGEN ER ENIGE OM A2. Foto: Legeforeningen

Partene har avtalt at det skal forhandles lokalt for alle medlemsgrupper på det enkelte helseforetak/sykehus. Lokale forhandlinger vil omfatte både tekstlige elementer i tariffavtalen og lønnsoppgjør.

Lokale forhandlinger kan starte umiddelbart. Frist for å be om bistand fra sentrale parter er satt til 25. mai. Frist for avslutning av lokale forhandlinger med bistand er 8. juni. Avsluttende, sentrale forhandlinger vil bli gjennomført 13.-14. juni.

Partene er enige om følgende

• Virkningstidspunkt for oppgjøret er 1. januar 2018, med mindre partene lokalt blir enige om annet
  • Minimumslønn og doktorgradstillegg fastsettes lokalt. Eksisterende minimumslønnsnivåer i A2 legges til grunn som utgangspunkt for de lokale forhandlingene
  • Leger som disputerer for ph.d-grad innvilges 14 dager permisjon med lønn for forberedelse til disputasen