Spesialitetsrådet

Legeforeningens spesialitetsråd er en samarbeidsarena for relevante aktører i legers spesialistutdanning og etterutdanning.

Legeforeningens landsstyre vedtok i 1969 å opprette spesialitetsrådet som et rådgivende organ for sentralstyret i spørsmål om legers videre- og etterutdanning.

I forbindelse med innføring av ny ordning for spesialistutdanningen 1. mars 2019 har fagstyret besluttet å videreføre spesialitetsrådet med nytt mandat og sammensetning tilpasset den nye ordningen.

Spesialitetsrådets formål er å være en arena for samarbeid og drøfting av spørsmål knyttet til gjennomføring, kvalitetssikring og utvikling av spesialistutdanningen, herunder systemer for overvåkning, evaluering og kvalitetsoppfølging.

Legeforeningens representanter i spesialitetsrådet oppnevnes for en periode på fire år.

Mandat

Legeforeningens spesialitetsråd har følgende mandat:

Spesialitetsrådet skal belyse, drøfte og utveksle erfaringer med problemstillinger av betydning for legers videre- og etterutdanning.
Rådet skal være Legeforeningens kontaktorgan og ha som formål:

• å bygge dialog mellom aktørene i legers videre- og etterutdanning
  • å bidra til nasjonalt harmonisert utdanning av høy kvalitet i tråd med internasjonale standarder.

Spesialitetsrådet består av representanter for Legeforeningen, Helsedirektoratet, de regionale helseforetakenes regionale utdanningssentre, ALIS-/SamLIS-kontorene, Statens helsetilsyn og de medisinske fakulteter.

Aktørene oppnevner selv sine representanter. Legeforeningens representanter oppnevnes av fagstyret.

Spesialitetsrådets sammensetning

Spesialitetsrådet har følgende sammensetning:

• Legeforeningen:
    8 representanter  (inkl. leder og nestleder)
  • Helsedirektoratet:
    2 representanter
  • Regionale utdanningssentra:
    4 representanter
  • ALIS-/SamLIS-kontorene:
  • Statens helsetilsyn:
    1 representant
  • De medisinske fakulteter: