Entusiasme og glede ved legearbeidet.

Det er artig å få anledning til å arrangere et landsstyremøte med spennende helsepolitisk debatt og valg i Ålesund, sier Shruti Sharma, Møre og Romsdal legeforening.
Tidlegare var prosentdelen av hjerneslagpasientar som fekk behandling med trombolyse mykje lågare i Hallingdal enn i resten av Vestre Viken helseforetak. CT-maskina gjev eit meir likeverdig helsetilbod til befolkninga i dalen, sier Øystein Lappegard, kommuneoverlege, Ål.
Jakten på årsaken til hvorfor et barn er sykt er spennende. Det kan ta måneder, noen ganger år. Vi søker i litteratur, databaser og i internasjonale miljøer for å finne en årsak. Dessverre finner vi den ikke alltid, men vi finner stadig flere og flere, sier Kathrine Bjørgo, overlege, avdeling for medisinsk genetikk, Ullevål/Rikshospitalet, OUS.
Rådet har en ganske uavhengig rolle, følger med på det som er dagsaktuelt og arrangerer også seminarer for fordypning i enkelte temaer. Bioetikk og etikk i idrettsmedisin er sannsynlig framtidige temaer, sier Svein Aarseth, leder av Rådet for legeetikk og fastlege på Frysja legekontor, Oslo.
Etter selv å ha vært pasient med store, nesten uutholdelige smerter, forstår jeg pasientens situasjon bedre. Jeg er heldig som har kommet meg etter fallet fra treet i hagen for to år siden, sier Arne Laudal Refsum, avdelingsoverlege, Kirurgisk avdeling, Diakonhjemmet sykehus.
Aller best trives jeg i de psykoterapeutiske rommene. Det er underkommunisert i vår medisinske kultur at samtale og samvær faktisk kan gjøre folk friske fra dødelige lidelser, sier Finn Skårderud, forfatter, professor, psykiater og direktør for Villa Sult, Oslo.