Høstmøte 2017

Høstmøte: Hvor? Ingeniørenes Hus

Onsdag 25/10 kl 14.00-15.10Rygg og revma: Modic og inflammasjon - Hva er det?

Torsdag 26/10 kl 11.00-12.15 MSK/barn Osteomyelitter hos barn

NFMSR ÅRSMØTETorsdag 26/10 TIDSPUNKT 16.45- ca.18.00

Konferansedinner

Onsdag 25/10 kl 14.00-15.10 Rygg og revma: Modic og inflammasjon - Hva er det? Per Kristoffersen, Haukeland Spondylodiskitt og komplikasjoner. Rigmor Lundby, Ullevål. Betydning av bildediagnostikk for revmapasienter. Alexander Mathiessen, Diakonhjemmet.

Torsdag 26/10 kl 11.00-12.15 MSK/barn

Osteomyelitter hos barn, Elisabeth von Brandis,

Ullevål Juvenil idiopatisk artritt, Eva Kirkhus, Rikshospitalet.

Deretter Årsmøte i NFMSR. TIDSPUNKT 16.45- ca.18.00

FAGLIG DEL (cirka 25 minutter): Knut Algård fra Diakonhjemmet/Ullevål holder foredrag: "MR IS-ledd - anatomi og patologi". Knut vil gå gjennom vanlige funn og pitfalls ved denne hyppig utførte undersøkelsen. Pass på å få med deg oppdatert kunnskap fra Knut i den sesjonen!

Etter årsmøte minner vi om felles konferansemiddag for alle i radiologforeningen, husk påmelding via sidene til NoRaFo.

Valg av nye medlemmer: Helga og Bård går ut av styret i år. Det er leit å si farvel til dem, de har gjort en strålende innsats i mange år. Valgkomiteen jobber med å finne to nye medlemmer. Har du lyst selv eller nominasjon av andre som kan sitte i styret setter vi pris på tilbakemelding. Mange er positive, og det er ikke fryktelig mye arbeid, men vi må lande noen konkrete navn. Vi prøver å fordele mtp kjønn og geografi og arbeidsplass, så kom med dine gode forslag. Send gjerne et forslag til undertegnede som svar på denne mailen.

Relevant for MSK-radiologer: Retningslinjer for screening av idiopatisk skoliose, behandlet i Nasjonalt råd for prioritering: http://www.prioritering.no/saker/screening-for-idiopatisk-skoliose?utm_campaign=unspecified&utm_content=unspecified&utm_medium=email&utm_source=apsis-anp-3

Kanskje noen vil på en tverrfaglig idrettsmedisinsk konferanse? Vi minner om Idrettsmedisinsk Høstkongress, i Stavanger 3-5 november. https://www.imhk2017.com

Nazeer Dareez på sykehuset Arendal har sammen kollegaer forfattet en interessant artikkel om Scaphoidfrakturer og dual energy, publisert i Skeletal Radiology. Denne er publisert med "open access" og vedlegges nedenfor. NFMSR har støttet prosjektet med kr 2000,- en symbolsk sum for å stimulere til faglig aktivitet.

Vi orienterer også om et "Lyskekurs" i regi av NIMI, se mer info her: http://www.wherevent.com/detail/Nimi-Norsk-idrettsmedisinsk-Nimi-Lyskekurs-24-november

VIKTIG ANNONSERING: 26-27 april (torsdag og fredag) 2018 arrangerer NFMSR en spennende faglig og sosial begivenhet. Den internasjonale muskelskjelettradiologiske foreningen ISS har tilbudt seg å komme til Norge for å holde et seminar i samarbeid med NFMSR. Dette vil vi arrangere på Farris Bad i Larvik. Vi har levert inn ønsker for tema, og vil få programforslag og forslag til forelesere i nær fremtid. MEN; HOLD AV DATOEN ALLEREDE NÅ!!! Vi håper dette vil bli en spennende faglig og sosial begivenhet for medlemmer i NFMSR og andre som er interesserte, og Farris Bad er verdt et besøk i seg selv. Kanskje kombinere med en ekstra overnatting og litt spabehandling alene eller sammen med kollegaer eller en kjæreste?

https://farrisbad.no/ Så snart vi vet litt om programmet vil det komme mer informasjon. Medlemmer av NFMSR vil få kurs og opphold til kun kostpris, tentativ pris for deltakelse på kurs og overnatting vil bli 2000-2500 kroner. Larvik er lett tilgjengelig med tog, båt, fly og bil. mvh Roar Pedersen Formann, NFMSR