Kurs I - 2024 vår

Samfunnsmedisinkurs med tema global helse arrangeres i Oslo i februar 2024. Kurset har digitalt introduksjon 17. januar og avsluttende kurssamling i Legenes hus 7.-8 februar. Dette er Kurs I i spesialistutdanningen. Kurset er fulltegnet. Påmeldingsfrist var 15. desember.
Resepsjonen i Legenes hus. Foto: Legeforeningen/ Thomas B. Eckhoff

Kurs med tema global helse arrangeres av Norsam i samarbeid med Folkehelseinstituttet. Kurset følger ny gjennomføringsmodell og opplegg som krus arrangert de senere årene. Dette er Kurs I i spesialistutdanningen. Kurset har digitalt oppstartmøte 17. januar og innledende arbeid frem mot kurssamling onsdag 7.2 - torsdag 8.2 i Legenes hus i Oslo sentrum.

Kurs I har felles kurssamling med Kurs F (administrasjon og ledelse) Kursene har begrenset deltakerantall (25). I Norsams reviderte kursplan planlegges at samtlige kurs i dette formatet arrangeres to ganger i året (vår og høst). Les mer om revidert kursprogram og nytt kursformat for samfunnsmedisinske kurs her.

Et viktig formål med kurs er faglige diskusjoner og nettverksbygging. Kurset forutsetter aktiv deltakelse og medvirkning i diskusjoner. Kursmiddag onsdag 7.2 inngår som en (obligatorisk) del av programmet.

Hovedpunkter:
Kurs I: 30 kurstimer
Antall deltakere 25
Digitalt oppstartmøte: onsdag 17.1 kl 14.30-16.30
Start kurssamling onsdag 7.2 kl 9
Avslutning kurssamling torsdag 8.2 kl 15
Kursavgift kr 5700
Dagpakke/lunsj kr 350 pr kursdag. Kursmiddag kr 500

Kursprogram, hjemmeoppgaver og litteratur:
Ikke ferdig. Vil i hovedtrekk tilsvare Kurs I høsten 2023.

Kurset er normert til 30 kurstimer. Kurssamlingen utgjør ca 15 kurstimer. Forventet tidsbruk til forberedelser individuelt og i grupper tilsvarer ca 15 timer.

Læringsmål og kursgodkjenning:
- Samfunnsmedisin: Godkjent som obligatorisk kurs for leger i speasialisering med 30 timer etter tidligere regelverk. Anbefalt læringsaktivitet koblet til læringsmål SAM-028, SAM-029, SAM-030 og SAM-031 i ny spesalistutdanning.
- Allmennmedisin: 30 valgfrie kurspoeng til videre- og etterutdanningen

Praktisk informasjon og påmelding:
Det er felles påmeldingsløsning for Kurs F og Kurs I.

Kurset er fulltegnet. Påmeldingsfrist var 15. desember.

Tildeling og fordeling av kursplasser skjer etter påmeldingsfristen ut fra forløp i spesialistutdanningen. Alle får tilbakemelding enten man får plass på kurset eller ikke.

Kurssamlingen arrangeres i Legenes hus i Oslo sentrum. Merk at det ikke er fellesbestilling av hotell til dette kurset. Kursdeltakere som har behov for hotellovernatting må bestille dette selv.

Ved endringer i påmeldingen, forfall eller andre henvendelser ta kontakt på e-post: kurs.norsam@gmail.com

Velkommen på kurs!

Ingvild Fjeldheim og Karine Nordstrand, kursledere