Forskning og fagutviklingsprisen 2024 går til Bernhard Weidle

Bernhard Weidle har vært en pioner i sitt fagfelt. Han kom til Norge fra Tyskland etter å ha tatt medisinstudiet og doktorgrad innen pediatri ved Universitetet i Tübingen. Weidle ble først spesialist i pediatri, og jobbet flere år som overlege, før han byttet spesialitet og ble spesialist i barne- og ungdomspsykiatri, med tilknytning til St. Olavs hospital.

Bernhard Weidle tok senere en PhD ved NTNU, Trondheim, hvor han 2015 disputerte  innen forskningsområde barn og unge med tvangslidelse (OCD) med fokus på behandling, livskvalitet og komorbiditet. Men Weidle har også hatt fokus på autismespekter forstyrrelser.

Bernhard Weidles kliniske innsats har vært betydelig, og sammen med hans akademiske bidrag har han oppnådd anerkjennelse og respekt hos kolleger både lokalt, nasjonalt og internasjonalt.

Hvem har fått utbytte av Wiedles arbeid?

Først og fremst har innsatsen vært av vesentlig betydning for brukerne av BUPs tjenester, både barn, ungdom og deres foresatte. Bernhard Weidles store innsats har vært viktig for våre mest sårbare og utsatte pasienter innen gruppene med nevro-utviklingsforstyrrelse, der han har hatt en svært sentral rolle i oppbyggingen av det kliniske arbeidet innen barne- og ungdomspsykiatri i Trøndelag spesielt, men også i Norge.

Bernhard Weidle får forskning og fagutviklingsprisen for 2024.
Nestleder i Norsk barne- og ungdomspsykiatrisk forening, Sjur Eriksrud Johansen (til venstre), overrekker forskning og fagutviklingsprisen til Bernhard Weidle på BUP dagene i Oslo. Foto: Norsk barne- og ungdomspykiatrisk forening.

Dette har han jobbet med

Mesteparten av tiden har han jobbet i poliklinikk, der han har hatt mulighet til å fordype seg i nevropsykiatriske problemstillinger og utviklingsforstyrrelser hos barn og unge, ofte problemstillinger i grenseland mot pediatri. Bernhard Weidle var med og bygge opp spesialteam for nevroutviklingsforstyrrelser, og startet i samme periode opp landets første psykoedukative gruppetilbud for ungdom med autismespektervansker og deres foreldre. Han var også den som startet opp med eget OCD-team da dette begynte å bli etablert rundt i Norge.

Bernhard Weidle har vært opptatt av å drive fagutvikling generelt, men spesielt knyttet til ADHD, Tourette syndrom, autismespektervansker og tvangslidelse/OCD.

Weidle har vært og er fortsatt av uvurderlig betydning både for barne og ungdomspsykiatrisk avdeling ved St. Olavs Hospital i Trondheim, men også for barne- og ungdomspsykiatri som fagfelt.

Bernhard Weidle har bidratt aktivt i medisinstudiet og masterutdanning ved NTNU gjennom forelesninger og annen undervisning. Han har bidratt i betydelig grad til fagfeltet gjennom å ha skrevet og bidratt i lærebøker og veiledere. Bernhard Weidle har hatt en rekke faglige bidrag på internasjonale og nasjonale konferanser, og holdt kurs for leger og andre innen nevropsykiatri og psykofarmakologi.

Han har vært en pioner i Norge gjennom å ta i bruk og evaluere digitale virkemidler innen OCD-behandling og nylig utviklet en APP til bruk for dette.

Bernhard Weidles store engasjement, entusiasme og kunnskap har vært viktig for fagutviklingen innen barne- og ungdomspsykiatrien.

Grunnlag for bedømmelse

Prisen for forskning og fagutvikling er nytt av året og vil bli delt ut årlig på BUP dagene fremover. Kriteriene for denne prisen er som følger:

Forskning og fagutviklingsprisen tildeles en person som har bidratt vesentlig med forskning eller med fagutvikling for å øke kunnskapen innenfor barne- og ungdomspsykiatrien.