Filmer om samtykkekompetanse

For tredje år på rad var det på årets Faglandsråd 17. og 18.april premiere på filmer laget i samarbeid av Norsk forening for allmennmedisin og Norsk psykiatrisk forening. Temaet for årets tre filmer er vurdering av samtykkekompetanse.
Også i årets filmer er illustrasjonene laget av Eivind Mo Andreassen. Illustrasjonen er fra «Johnnys brukne arm».  Illustrasjon: Eivind Mo Andreassen
Også i årets filmer er illustrasjonene laget av Eivind Mo Andreassen. Illustrasjonen er fra «Johnnys brukne arm». Illustrasjon: Eivind Mo Andreassen

Tredje året på rad

I 2022 presenterte NFA og Npf en informasjonsfilm om vurderinger ved innleggelse i psykisk helsevern. I 2023 var henvisninger til poliklinisk utredning og behandling temaet for to filmer. Årets tre nye filmer har som formål å gi informasjon og skape refleksjon omkring vurdering av samtykkekompetanse, spesielt for fastleger. Andre vil forhåpentligvis også kunne ha nytte av filmene.

Etter mal fra de tre tidligere filmene, er også manusene til de tre nye filmer laget av en spesialist i allmennmedisin, Elisabeth Stura, og en spesialist i psykiatri, denne gangen Live Sanderud, i samarbeid med prosjektleder Anne Kristine Bergem.

Illustrasjonene i alle seks filmene er laget av Eivind Mo Andreassen, som tegner ved siden av psykologstudiene. Lydopptak og produksjon er gjennomført av Ole Kristian Andreassen, paramedisiner, podcaster og selvlært produsent.

Tilskuddet til de tre nye filmene har vært 60 000 kr, og den økonomiske støtten er gitt av Legeforeningens kvalitetsfond.

Lån av stemmer

Velvillige mennesker har sporty stilt opp for å gi stemmer de de ulike karakterene som brukes for å illustrere poengene i filmene. Tusen takk til dere!

Rollelisten er som følger:

Fru Nilsens UVI

Fru Nilsen: Nina Øye Thorvaldsen
Sykepleier Anna: Trude Aamotsmo
Lege Lene Lie: Live Sanderud
Pleier: Gard Paalgard Rønnow
Sønn: Anders Kristian Hemingsønn Bergem

Johnnys brukne arm

Lars Lege: Gard Paalgard Rønnow
Johnny: Anders Kristian H. Bergem
Medisinstudent Ida: Live Sanderud

Urk Atta har en psykose

Lars Lege: Gard Paalgard Rønnow
Urk Atta: Anders Kristian H.Bergem

Filmene

Formålet med filmene er å stimulere til refleksjon over vurdering av samtykkekompetanse i møte med mennesker som ikke nødvendigvis viser eller uttrykker ønske om samarbeid omkring de anbefalte behandlingstiltak fra helsevesenets side.

Filmer på noen minutter vil ikke yte verken karakterene eller kompleksiteten i situasjonene rettferdighet, men NFA og Npf håper likevel filmene oppleves nyttige for leger og annet helsepersonell.

Fru Nilsens UVI

Tema er vurdering av samtykkekompetanse hos en eldre kvinne med redusert kognitiv fungering og UVI (Filmen er ikke ment å gi opplæring i utredning og behandling av urinveisinfeksjon, og inneholder kunstneriske tilpasninger).

Johnnys brukne arm

Tema er vurdering av samtykkekompetanse hos en person med fraktur i en arm og kjent rusmiddelavhengighet. (Filmen er ikke ment å gi opplæring i utredning og behandling av skader og brudd, og inneholder kunstneriske tilpasninger).

Urk Atta har en psykose

Tema er vurdering av samtykkekompetanse hos en person hvor det foreligger mistanke om en psykose. (Filmen er ikke ment å gi opplæring i utredning og behandling av psykoselidelser, og inneholder kunstneriske tilpasninger).

Tilgjengelighet:

Filmene blir liggende blant annet på NPfs hjemmeside, og kan brukes av dem som måtte ønske det, vedlagsfritt.