Rogaland Legeforening gjør det igjen!

Julekakebommene var så vidt tømt, gavepapiret kastet og det kulturelle gullet fra Kvakk! fordøyet før en ny invitasjon ramlet inn i e-postkassene til medlemmene av Rogaland Legeforening.
Matilda, foto: Rogaland teater

Lørdag 4. mai kl. 16, inviteres medlemmer med barn, nevøer/nieser, barnebarn, bonusbarn, kreti og også pleti til en ny festforestilling på Rogaland Teater. Nok en gang er det i musicalens tegn. Denne gangen Roald Dahls Matilda.

Roald Dahl er i Norge mest kjent for å være norsk, selv om han strengt tatt ble født i den walisiske byen Cardiff i 1916 og bodde i Storbritannia hele livet – med unntak av tjeneste utenlands i det britiske forsvaret. Før han døde i Oxford i 1990, rakk han å leve et særdeles spennende og variert liv, og han skrev flere kjente og kjære bøker som «Danny og den store fasanjakten», «Charlie og sjokoladefabrikken», «BFG», «Heksene», «Dustene» (som jeg ikke vet hva heter nå) og mange flere.

Uten å komme med for mange spoilers kan jeg avsløre at Matilda handler om en grusomt smart jente som opplever at hun ikke passer inn i den verdenen hun lever i. Denne musicalversjonen hadde, ifølge reklamen fra Rogaland teater, verdenspremiere på selveste Royal Shakespeare Company i Stratford upon Aven i 2010.

Da er det vel bare å kontakte Rogaland Teater for å kjøpe disse subsidierte billettene og å glede seg? Nei, dessverre var dette tilbudet igjen så populært at alle billettene ble revet bort i løpet av få timer. Rogaland Legeforening tar signalene, og har allerede startet planleggingen av vinterens store eventyr – juleforestillingen. Vel møtt!