Alle har krav på et forsvarlig arbeidsmiljø!

Kolleger

Kjære kolleger!

ALLE HAR KRAV PÅ ET FORSVARLIG ARBEIDSMILJØ

Den siste tiden har leger delt historier i media om uhåndterlig arbeidsbelastning og et dårlig arbeidsmiljø. Dette gjør sterkt inntrykk og det kan hende en del av dere kjenner dere igjen i noen av sakene. Historiene er et uttrykk for en økende uro om reelle problemer i helsetjenesten. Det er derfor bra at disse historiene kommer frem. Alle bidrag som kan snu utviklingen er viktig og er noe Sør-Trøndelag legeforening ønsker å bidra med.

La det ikke herske noen tvil: Alle har krav på et fullt forsvarlig arbeidsmiljø – også leger – og det er arbeidsgiver som skal sikre dette.

Legeforeningen jobber hver dag for legers arbeidsvilkår og våre rettigheter. Det er allikevel langt mellom liv og lære i helsetjenesten. Det vi avtaler blir ikke alltid fulgt opp og noen steder også motarbeidet. Arbeidsforhold er noe alle tillitsvalgte jobber utrettelig med.

Alle sykehus har tillitsvalgte og vi i styret i Stlf er også tillitsvalgte og kan bistå dere videre ved behov. Vi vil også minne om vernetjenesten og vi ønsker og håper at flere leger tar på seg rollen som verneombud.

Som fagforening er vi helt avhengig av at leger tar kontakt med oss tillitsvalgte, slik at vi får oversikt over situasjonen, og kan bistå med å følge opp den enkelte.

Her er de tillitsvalgte i styret:

imagecs5lw.png

Legeforeningen ved president Anne-Karin Rime har vært ute en rekke ganger om denne tematikken. Les blant annet hennes siste leder i Tidsskrift for Den norske legeforening. Se også hennes kronikk i Dagens Medisin og intervju i Aftenposten fra august

Legger også ved Ståle Clemetsens leder i siste utgave av bladet Overlegen som kom ut i dag: Leger må leve: https://www.legeforeningen.no/foreningsledd/yf/norsk-overlegeforening/nyheter/2023/leger-ma-leve/?fbclid=IwAR1WmPQIwXZkIJL7aVTH724i1of87KSFv2lrybEJXhNjWiph3vUvdn6NdUo_aem_AaeTutmUt0MF4ujJP6QS-UWDjdHDAola2JawgXkmgEYZPuSVdsazzChGhT2ZWRKktJ0

og Ingeborg Henriksens leder på yngreleger.no - Et forsvarlig arbeidsliv kan ikke settes opp mot et døgnåpent tilbud: https://yngreleger.no/artikkel/et-forsvarlig-arbeidsliv-kan-ikke-settes-opp-mot-et-d%C3%B8gn%C3%A5pent-tilbud

Legeforeningen har også en støttekollegaordning: Støttekollegaordningen (legeforeningen.no)

Her er kontaktinfo til kollegaene i Sør-Trøndelag legeforening

imagehi06h.png

Du står fritt til å ta kontakt med støttekolleger i andre fylker enn der hvor du selv bor eller jobber.

Hilsen
Lindy Jarosch-von Schweder