Nye ansatterepresentanter til styret i Helse Nord

I disse dager pågår opptakten til valg av tre nye ansattrepresentanter til styret i Helse Nord RHF. Valget gjennomføres i starten av mai.
Marthe_Nissen_portrett

Plassene tildeles normalt gjennom såkalt listesamarbeid mellom de største organisasjonene. Det er vanlig at de som bekler vervene som ansatterepresentanter i styret i RHFer er tillistavalgte med bred erfaring. Normalt er dette de samme som innehar vervet som konserntillitsvalgt for hovedorgansiasjonene. Årsaken til at samme person vanligvis bekler begge roller er at det er mye av de samme sakene som behandles i styret som man som konserntillitsvalgt har innsikt i og jobber med på fulltid. Arbeidet i styret krever betydelig med tid og stor innsikt i prosess, helsepolitikk nasjonalt og regionalt og styrearbeid. De som i dag bekler disse styrevervene for de ansatte er derfor konserntillitsvalgt for henholdsvis Akademikerne, Unio og LO.

Fagforbundet sammen med Norsk Sykepleierforbund representerer majoriteten av ansatte i Helse Nord. Legeforeningen ville derfor uten samarbeid med disse største organisasjonene løpe stor risiko for å ikke få inn en ansatterepresentant valgt av Legeforeningen. Ved et ordinært valg er det nemlig kun antall medlemmer som betyr noe – og der kommer dessverre Legeforeningene til kort. Legeforeningen sentralt har derfor inngått en intensjonsavtale med Fellesforbundet/LO og Norsk Sykepleierforbund om listesamarbeid. Ved listesamarbeid stiller vi med en felles liste over de tre vi ønsker inn i styret. Det er også samarbeid med fagforbundene Delta og NITO, slik at de får varaplasser. På den måten er Legeforeningen tross sin beskjedne rolle, så langt det lar seg gjøre, sikret å kunne velge en fast ansattrepresentant i styret og en varaplass innenfor paraplyorganisasjonen Akademikerne. Det er de sykehustillitsvalgte fra Legeforeningen i hele regionen som blir enige om hvilken kandidat vi bringer videre til samarbeidslista.

Listesamarbeidet ved valg av ansatterepresentanter er derfor spesielt gunstig for de fagforbundene som har relativt færre medlemmer.

Det er viktig å påpeke at ansatterepresentantene representerer alle de ansatte i Helse Nord og ikke kun ansatte fra sin egen organisasjon eller eget sykehus. De har mandat i kraft av at de er valgt. Det er ingen av organisasjonen som eier noen av ansatteplassene i styret, og i teorien kan hvem som helst stille til valg for en av disse plassene. Uten støtte i listesamarbeidet vil imidlertid slike kandidater fort bli luket ut.

De siste to årene har representanten som Legeforeningen har støttet i listersamarbeidet vært Martin Øien Jenssen fra Norsk psykologforening. Han er også konserntillitsvalgt for Akademikerne, der Dnlf har hovedtyngden.  Martin Øien Jenssen ble først valgt inn i styret i Helse Nord RHF i juni 2022 og han har vært konserntillitsvalgt for Akademikerne i Helse Nord siden 2019. Martin Øien Jenssen har også meldt inn sitt kandidatur for en ny styreperiode, og han høster stor tillit i vår organisasjon. Det er imidlertid viktig å understreke at alle våre medlemmer kan stille til vervet, og så får det bli opp til de foretakstillisvalgte i regionen, og finne den best egnede kandidaten.  Hvis det er flere villige kandidater vil det foretas en avstemming blant de foretakstillitsvalgte for Legeforeningen ved alle sykehusene om hvilken kandidat som Legeforeningen vil fremme til listesamarbeidet. Frist for innmelding til felles liste er satt til 12.april.

Fredag 22.mars ble det sendt ut en mail til alle medlemmer Legeforeningens ansatte i sykehusene i Helse Nord fra leder av Regionsutvalget (RU), Ulrika Larsson.I denne mailen fremkommer det hvordan man kan melde seg til dette vervet. Det opplyses om at viktig at de som vurderer dette setter seg inn i hva vervet innebærer, arbeidsmengde og hvilke oppgaver som følger med vervet. Det er viktig at aktuelle kandidater forstår sin rolle for hele regionen. Fristen for å melde inn sitt kandidatur er 8. april, så har Legeforeningen noen dager på seg før endelig innstilling fra oss tillitsvalgte oversendes de andre organisasjonene innen 12.4.24.

Her kan dere lese mer om styret i Helse Nord RHF og hvilke saker de arbeider med: helse-nord.no/om-oss/styret-i-helse-nord-rhf

Her finner dere Helseforetaksloven og informasjon om ansattes styrerepresentasjon i regionalt helseforetak:
lovdata.no/lov/2001-06-15-93/§22
lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2002-11-15-1287

Ta gjerne kontakt hvis du har spørsmål til dette eller noe annet marthe.nissen@unn.no

Marthe Nissen
FTV YLF UNN HF