Legeforeningen og KS viderefører forhandlingene om særavtalen SFS2305

Partene nedsetter en arbeidsgruppe som skal levere en rapport 1. mars. Partene har avtalt videre forhandlinger i mars, og i påvente av dette videreføres særavtalen frem til 21. mars.
Legeforeningens forhandlinggruppe

Forhandlinger av særavtalen startet før jul og har pågått gjennom januar. Partene er i dag enige om å nedsette en arbeidsgruppe som skal arbeide videre med å tilrettelegge for nødvendige endringer i SFS2305 som sikrer legene en ytre ramme for arbeidstid. Arbeidsgruppen skal vurdere samlet arbeidstid i offentlige allmennlegeoppgaver, legevakt og fastlegevirksomhet slik at oppgavene dekkes, samtidig som legene sikres tilstrekkelig vern.

I påvente av det partssammensatte arbeidet og de videre forhandlingene, videreføres særavtalen frem til 21. mars 2024. Dersom partene ikke blir enige kan Legeforeningen bringe krav om ny særavtale direkte inn i hovedoppgjøret våren 2024, der vi har konfliktrett.