Status reforhandling av særavtalen (SFS 2305)

Sentral forbundsvis særavtale mellom KS og Den norske legeforening for leger og turnusleger/LIS1 i kommunehelsetjenesten med arbeidsavtale, herunder leger i fastlegeordningen (SFS 2305) ble sagt opp av Legeforeningen til reforhandling høsten 2023.

Forhandlingene med KS startet 20. desember og det ble avtalt frist for forhandlingene 31. januar 2024. For Legeforeningen var fortsatt fastlegenes arbeidsbelastning og kommunenes nær ubegrensede adgang til å pålegge legene legevakt, den største utfordringen og det primære fokuset i forhandlingene.

Underveis i forhandlingene ble det avtalt at en partssammensatt arbeidsgruppe skulle nedsettes, og forhandlingsfristen ble forlenget til 21. mars 2024. Forhandlingene pågår derfor fortsatt. Dersom partene ikke blir enige, er det avtalt at Legeforeningen kan bringe kravet for særavtalen direkte inn i hovedoppgjøret.