Bruk av takst for e-konsultasjon

De siste årene har bruken av e-konsultasjoner økt kraftig. Det er en del usikkerhet blant fastleger om hva som kreves for å utløse takster for e-konsultasjoner.

De siste årene har bruken av e-konsultasjoner økt kraftig. Forrige avtaleår utførte fastlegene nesten 3 millioner e-konsultasjoner enten skriftlig, ved video eller per telefon.

Legeforeningen får mange henvendelser om hva som kreves for å utløse takst for e-konsultasjoner. Noen tenker at det er tilstrekkelig at pasientene oppretter "e-konsultasjoner" i Helsenorge, men fastlegene må som alltid likevel selv vurdere om henvendelsen er en e-konsultasjon når denne skal besvares. Elementer i denne vurderingen vil være:

• E-konsultasjonen skal være bestilt av pasienten, eller forhåndsavtalt med pasienten (unntatt ø-hjelp)
  • Legen må vurdere om henvendelsen er en konsultasjon, en enkel pasientkontakt eller en kontakt som ikke honoreres gjennom takstsystemet (for eksempel kun en timebestilling eller etterlysning av prøvesvar)
  • E-konsultasjonen skal inneholde en medisinsk vurdering, jf. merknad B9 i normaltariffen
  • Den medisinske vurderingen må være journalverdig etter journalforskriften og nedtegnes i journalen, slik at den kan dokumentere framsatte refusjonskrav
  • Eventuelle tilleggsspørsmål og innhenting av supplerende informasjon fra pasienten ved skriftlig e-konsultasjon er inkludert i honoraret

Det er altså slik at legen selv må vurdere i hvert enkelt tilfelle hva som blir riktig takst, selv om pasienten har bestilt e-konsultasjon.

Vi gjør spesielt oppmerksom på at det ikke er pålagt å tilby e-konsultasjoner, det er opp til hver enkelt å avgjøre om det er ønskelig å åpne for dette tilbudet.