Bør leger bidra til å utjevne sosial ulikhet i helse?/ Should medical doctors contribute to reducing inequality in health?

Bringedal B, Bærøe K. Tidsskr Nor Legeforen 2010; 130: 1024-7.

Article in Norwegian.

Abstract on Pubmed:

BACKGROUND: Which role the health care system has and should have in reducing social inequality in health is unclear. The study objective is to gain knowledge about what Norwegian medical doctors believe their role should be. MATERIAL AND METHOD: A questionnaire on how doctors take socioeconomic factors into account when treating patients was sent to a representative sample of 1,650 Norwegian doctors in 2008. RESULTS: 1,153 (70 %) doctors responded. 55 % believed doctors should contribute to reducing social inequality by offering patients with a low socioeconomic status extra help. However, the majority reported that they seldom/never take the patients` socioeconomic situation (such as bad private economy [81 %], little education [80 %], or unemployment [85 %]) into account in their clinical work. Some would consider lack of a social network (33 %), or heavy caring responsibilities (43 %) to be relevant. When responding to the question about how medical doctors take socioeconomic factors into account, 71 % said they give advice, 69 % spend more time, and 58 % offer an extra consultation. More regular GPs than other doctors reported they would take bad private economy (31 % vs. 15 %), unemployment (25 % vs. 12 %), or heavy caring responsibilities (54 % vs 39 %) into account. INTERPRETATION: To treat all patients equally is a fundamental value among doctors. Practical implications of equal treatment to all are not clear. Apparently inconsistent answers reveal a need for a professional and political clarification of which principles of equality that should guide doctors` practice.

Artikkelen kan leses i fulltekst her

Sammendrag:

Bakgrunn: Hvorvidt og hvordan helsetjenesten kan eller skal bidra til å utjevne sosial ulikhet i helse er uavklart. Vi har undersøkt hva norske leger mener deres rolle bør være.
Materiale og metode:Et representativt utvalg på 1 650 norske leger fikk i 2008 tilsendt spørreskjema om deres hensyntaking til sosioøkonomiske forhold i pasientbehandlingen.
Resultater: 1 153 (70 %) svarte. 55 % var enig i påstanden om at leger bør bidra til å utjevne helseforskjeller ved å yte ekstra hjelp til pasienter med lav sosioøkonomisk status. Samtidig oppga de fleste at de sjelden/aldri tar hensyn til sosioøkonomiske forhold, som dårlig økonomi (81 %), lav utdanning (80 %) eller arbeidsledighet (85 %). Noen oppga at de tar hensyn til dårlig nettverk (33 %) eller særlig tyngende omsorgsansvar (43 %). På spørsmål om hvordan legene eventuelt tar hensyn, svarte 71 % at de gir råd, bruker ekstra tid (69 %) eller setter opp ny avtale (58 %). Fastleger oppga oftere enn andre leger at de tar hensyn til dårlig økonomi (31 % mot 15 %), arbeidsløshet (25 % mot 12 %) eller tyngende omsorgsbehov (54 % mot 39 %).
Fortolkning: Likebehandling er en sentral verdi blant legene. Hva likebehandling innebærer i praksis er flertydig, og tilsynelatende inkonsistente svar avdekker behovet for faglig og politisk klargjøring av hvilket likhetsprinsipp som bør styre legers praksis.

Les også:
Legers innvirkning på sosiale ulikheter i helse
Høyt utdannede får mer tid hos legen