Nils Kristian Klev valgt som ny leder for Allmennlegeforeningen

- Takk for at jeg får lov til å føre kontinuiteten videre, jeg har brettet opp ermene.
Nils Kristian Klev. Foto: Vilde Baugstø
Ny leder: Nils Kristian Klev takker for tilliten fra scenen. Foto: Vilde Baugstø.

Nils Kristian Klev vant med 37 mot 34 stemmer til Egil Johannesen.

- Takk for tilliten. Takk for at jeg får lov til å føre kontinuiteten videre, jeg har brettet opp ermene og er klar for å ta fatt på ferden videre, sa den nyvalgte lederen fra scenen.

Ivar Halvorsen ble valgt som nestleder.

Til lederkandidaturet i Allmennlegeforeningen (Af) hadde to kandidater meldt seg: Egil Johannesen, spesialist i allmennmedisin ved Medisinsk Senter Fornebu og tidligere medlem av styret i Af i seks år, og Nils Kristian Klev, fastlege i Røyken kommune og nestleder i Af-styret.

De forhåndsmeldte lederkandidatene presenterte seg onsdag.

Etter avstemningsrunden ble det altså klart at Nils Kristian Klev tar over etter Tom Ole Øren i september.

Klev ble av flere fra salen også støttet som kandidat til ledervervet, med begrunnelse om at det var viktig å beholde kontinuitet i styret.

Det nye styret er følgende:

Leder: Nils Kristian Klev

-  Nestleder: Ivar Halvorsen