Høring Nasjonal helse- og samhandlingsplan: – Mer som en rapport

Legeforeningen etterlyste konkrete tiltak og løsninger for helsetjenesten da de deltok på den muntlige høringen om Nasjonal helse- og samhandlingsplanen på Stortinget denne uken.
Visepresident i Legeforeningen, Nils Kristian Klev, etterlyste tiltak da han deltok på den muntlige høringen på Stortinget.
ETTERLYSTE TILTAK: Visepresident i Legeforeningen, Nils Kristian Klev, deltok sammen med leder i Overlegeforeningen, Ståle Clementsen på muntlig høring av Nasjonal helse- og samhandlingsplan. Foto: Video fra Stortingssalen

Regjeringen la tidligere i vår frem Nasjonal helse- og samhandlingsplan 2024-2027. Planen tar for seg hele helse- og omsorgstjenesten. 16. april var det muntlig høring på Stortinget der Legeforeningen deltok.

– Legeforeningen deler i stor grad regjeringens situasjonsbeskrivelse  i planen, men den fremstår beklageligvis mer som en rapport som beskriver hvordan det står til med  helsetjenesten, enn en plan med konkrete tiltak og løsninger, uttrykte Nils Kristian Klev, visepresident i Legeforeningen.

Iverksatte tiltak trenger tid til å virke

Den negative trenden i fastlegeordningen er i ferd med å snu, og det er en betydelig nedgang i innbyggere uten fastlege. Klev uttrykte derfor bekymring for å gjøre flere store endringer fremover.

– Vi vet at fastlegeordningen er økonomisk svært effektiv og sikrer tilgjengelige tjenester uten stort forbruk av personell. Vi må derfor gi iverksatte tiltak tid til å virke. Det er ikke behov for store endringer nå. Foreslåtte endringer i denne planen vil gi økt helsepersonellbruk og økte kostnader uten av kapasiteten går opp, påpekte Klev.

Ber Stortinget fjerne forslag om avtalespesialistordningen

Regjeringen foreslår i planen endringer i avtalespesialistordningen. Flere av forslagene er i tråd med anbefalingene i rapporten om avtalespesialistordningen som ble utarbeidet av de regionale helseforetakene og profesjonsforeningene i 2023. Legeforeningen uttrykte allikevel bekymring for å overføre finansieringsordningen fra folketrygden til sykehusene, slik regjeringen foreslår.

– Avtalespesialister er en viktig samarbeidspartner for fastlegene. Nå foreslår regjeringen store endringer som vil få negative konsekvenser for pasientene. Å overføre finansieringsordningen fra folketrygden til sykehusene vil føre til en svekkelse av pasientrettighetene og mindre tilgjengelige tjenester, uttrykte Klev i høringen.

Legeforeningen var tydelige på hva de mener Stortinget bør gjøre med forslaget fra regjeringen.

– Vi kan på ingen måte støtte en slik endring, og ber derfor Stortinget skrote dette forslaget, var den den klare beskjeden fra Klev.

Bør følge opp Sykehusutvalgets anbefalinger

Fra 2025 foreslår regjeringen å sette en stopper for effektiviseringskuttene i sykehusene. Det er noe Legeforeningen er svært positive til. Leder i Overlegeforeningen, Ståle Clementsen, hadde også en klar oppfordring til regjeringen om å utrede forslaget fra Sykehusutvalget om inndekning av kapitalkostnader for sykehusene.

– Sykehusutvalget foreslo tre konkrete punkter for å finansiere sykehus. Disse må ses i sammenheng. Reduseres kun egenkapitalen får vi større lån. VI kan ikke havne i en situasjon der pasientene ikke får hjelp fordi sykehusenes lån til staten sender dem inn i en økonomisk uføre. Vi ber om at regjeringen utreder forslaget til sykehusutvalget om inndekning av kapitalkostnader, sa Clementsen under den muntlige høringen.