Legeforeningen støtter advokatenes kamp

– Vi støtter Advokatforeningens streik for bærekraftig rettshjelp, sier president Anne-Karin Rime.
Salær-illustrasjon
ADVOKATBISTAND: – Advokater må ha mulighet til å jobbe for dem som trenger det mest, uten å måtte si fra seg muligheten til normal inntektsutvikling, sier Anne-Karin Rime. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

God advokatbistand er en forutsetning for rettsstaten. Da må offentlig oppnevnte forsvarere ha en inntektsutvikling som holder tritt med samfunnet for øvrig.

Advokatforeningen har synliggjort at en gjennomsnittlig norsk årslønn har økt med 30 prosent de siste 20 årene, mens betalingen til forsvarere, bistandsadvokater og rettshjelpsadvokater har blitt redusert over samme periode.

– Derfor støtter Legeforeningen Advokatforeningens kamp for å øke rettshjelpssatsen (salærsatsen), noe vi også gjorde i 2021. Advokater må ha mulighet til å jobbe for dem som trenger det mest, uten å måtte si fra seg muligheten til normal inntektsutvikling. Dette er viktig for både rettsstaten og velferdsstaten, påpeker Rime.

Les mer om Advokatforeningens streik.