Legeforeningens grunnutdanningspris 2024

Han er lege på Kreftklinikken ved St. Olavs hospital, og forsker og underviser på NTNU og Sintef. Åsmund Flobak tildeles Legeforeningens grunnutdanningspris 2024.
Prisvinner Åsmund Flobakk ble tildelt grunnutdanningsprisen på faglandsrådet 2024. Foto: Thomas B. Eckhoff
MOTTOK PRIS: Åsmund Flobak mottok Legeforeningens grunnutdanningspris 2024 for sin innsats som foreleser på NTNU. Foto: Thomas B. Eckhoff

- Tusen takk til medisinstudentene som har tenkt så høye tanker om meg at de har nominert meg til denne gjeve prisen. Det er inspirerende, og jeg gleder meg bare enda mer til neste undervisningsøkt, fortalte prisvinneren fra scenen under prisutdelingen på faglandsrådet 2024.

Formålet med Legeforeningens grunnutdanningspris er å løfte frem den eller de som gjør en spesielt god jobb og er gode rollemodeller for medisinstudentene. Det kan enten være en underviser eller et fagmiljø i medisinsk grunnutdanning som bidrar til å skape gode leger.

- Det var høyst uventet og en stor ære. Høyst uventet fordi jeg vet studentene har mange gode forelesere. Jeg har jo selv vært student en gang og jeg husker jeg hadde forelesere jeg så opp til som dyktige undervisere. Jeg føler meg egentlig som en student fortsatt, jeg lurer fortsatt på hva som er beste svar på det ene og det andre, så det er rart å forstå at andre ser på meg som en foreleser som kan gi svar. Det er stor ære å oppleve at nye studenter tydeligvis tenker slik om meg, understreket Flobak.

Viser studentene forståelse

Åsmund Flobak ble nominert av førsteklassinger på medisinstudiet på NTNU kull-23. I nominasjonen vektlegger de:

"Åsmund Flobak er nominert til prisen for «Årets foreleser» fordi han lærer bort på en enkel og forståelig måte med en god miks a humor og anekdoter, uten at det tar fokuset vekk fra temaene vi lærer om. Han engasjerer hele kullet og passer på at alle er med. Han evner også å knytte cellebiologien opp mot klinikken, slik at vi skjønner bedre hvorfor vi lærer om de tingene vi gjør. Flobak er fantastisk til å hjelpe oss med å se de større linjene, i tillegg til å peke ut hva som er relevant å vite til både eksamen og yrkeslivet som lege. Han er fabelaktig og jordnær foreleser som viser forståelse for hvordan det er å være fersk medisinstudent. Hver gang vi ser «Å. Flobak» i timeplanen, gleder vi oss til å gå på forelesning, for vi vet at når vi kommer inn i forelesningssalen, blir vi møtt med humor, gode forklaringer, engasjerende lidenskap, og ikke minst vakre toner fra klaveret som signaliserer starten på en fantastisk forelesning."

Starter med det enkle

Åsmund Flobak er, i tillegg til å være forsker og underviser på NTNU og Sintef, lege på Kreftklinikken ved St. Olavs hospital. Han er spesialist i onkologi, under spesialisering i radiologi og førsteamanuensis ved NNU. Når han skal undervise er han opptatt av å starte enkelt slik at tilhørerne er med på det som skal forklares.

- Mine første forelesning for medisinstudentene heter "vann - cellens hovedbestanddel". Jeg vektlegger å starte på begynnelsen og i denne forelesningen begynner vi med fysikk og kjemi fra videregående, som forhåpentligvis er gjenkjennbart for studentene, men mot slutten av andre time er vi langt inne i genforandringer som gir ukontrollert cellevekst, og hvordan BRAF V600E-mutasjonen kan forstås ut fra vannkjemi. Å starte så grunnleggende og ende så langt fra det trivielle - og oppleve at alle tilhørerne er med på logikken - det er givende.

- Som underviser er jobben å hjelpe neste generasjon å ta del i alt det vi mennesker har forstått. Jeg har alltid likt følelsen av å forstå noe nytt. Jeg har oppdaget at jeg får den samme følelsen når jeg opplever at andre forstår noe nytt, avsluttet en fornøyd prisvinner.

Legeforeningens grunnutdanningspris er på 50 000 kroner.