Rådet for legeetikk

Rådet for legeetikk er Legeforeningens sakkyndige organ i spørsmål om legeetikk.

Oppgaver og virkeområde

• Rådet for legeetikk rådgir løpende overfor Legeforeningens sentrale organer og medlemmer, og utreder prinsipielle legeetiske spørsmål.
  • Rådet for legeetikk behandler klager på leger med grunnlag i Etiske regler for leger og Reglement for Rådet for legeetikk
  • Rådet ser det som en viktig oppgave å stimulere til økt vektlegging av medisinsketiske spørsmål både i grunn-, videre- og etterutdanningen av leger.
  • Saker kan bringes inn for Rådet av enkeltpersoner, organisasjoner eller organer i Legeforeningen. Rådet kan også selv ta saker opp til behandling.
  • Rådet for legeetikk samarbeider med tilsvarende råd i de andre nordiske landene.
  • Rådets leder deltar sammen med Legeforeningens president og generalsekretær i World Medical Association (WMA).

Årsberetninger for Rådet for legeetikk

Årsberetningene gir en oversikt over virksomheten det aktuelle året. Enkeltsaker som er behandlet etter Etiske regler for leger kapittel 1, 2 og 4 er anonymisert.

Rådet for legeetikk

Aarseth, Svein