Brev fra lederen

NPF leder Britt NakstadSe årets første brev fra NPF leder, Britt Nakstad, som innholder ny og nyttig informasjon om foreningen.

Kjære medlemmer

Det er gått nesten et halvt år siden de vellykkede perinataldagene i Trondheim og siden da har Norsk Perinatalmedisinsk Forening hatt nytt styre med styremedlemmer spredt over hele Norge. I styret sitter obstetriker Torbjørn Moe Eggebø  og jordmor Marit Tjessem fra Stavanger,  neonatolog Hans Jørgen Timm Guthe i Bergen, nyfødtsykepleier Laila Kristoffersen i Trondheim, jordmor Ellen Blix fra langt nord i Tromsø, og sørpå Heidi Wataker i Tønsberg, obstetriker Branka Yli og neonatolog Britt Nakstad i Oslo. Guttorm Haugen, Oslo,  gikk av som leder i foreningen under perinataldagene i Trondheim sist høst. Vi takker for hans gode lederskap og prisverdige innsats for foreningen da han satt som leder. Likedan takkes obstretiker Kjell Åsmund Salvesen, Trondheim, og jordmor Nina Jamiessen, som valgte å ikke stille til gjenvalg!

All kommunikasjon med medlemmene går nå via nettet og det skjer stadig endringer med NPF posten som nå utgis som nettavis. Nå legger vi nyheter, møteinformasjon og artikler ut forløpende på nettavisen, ikke som tidligere i NPF postene som kom ut to ganger i året. Vi er også tilgjengelig på Facebook for medlemmer som ønsker å gå inn på nettsiden via dette populære nettstedet. Vi håper og tror at dette passer mange medlemmer i den nye datahverdagen. Det er dessverre flere medlemmer som vi ikke har epostadressen til – så igjen er du en av dem – vennligst send epostadressen til vårt medlemsregister guro.steine@gyro.no.

Vellykkede Perinataldager i Trondheim er bak oss og styret har fått tilbakemeldinger om godt faglig utbytte. De hyggelige samlingene på Rockheim og i Studentersamfunnet vil vi også huske med fornøyelig glede. Perinataldagene i Trondheim gikk med et økonomisk overskudd. Dette er gledelig siden styret har måttet ha fokus på å snu en trend med dårlig balanse i regnskapet.

Det er i år 25 år siden NPF ble stiftet av Ola Didrik Saugstad og Sturla Eik Nes og flere andre sentrale aktører i interimstyret, jordmor og politiker Sonja Sjøli, obstretiker Babill Stray-Pedersen, og NPF postens redaktør gjennom en årrekke Alf Meberg. Vi innleder 25 årsjubileet med ”NPF – et historisk tilbakeblikk. Neonatologiens og obstetrikkens utvikling gjennom 25 år”. Styret er i full gang med å planlegge NPFs 25 års jubileum i Oslo fra 7. til 9. november. Det faglige programmet har sesjoner som ”Prematur fødsel”, ”Internasjonal Helse – familie og barn” hvor vi får høre om HIV/Aids epidemilen og Lassa virus, ”Epigenetikk og ernæring”,  ”Tidlig intervensjon for mor-barn tilknytning”, ”Bukveggsdefekter” og til slutt en fagpolitisk sesjon om hvor premature barn bør fødes og behandles. Det vil være mulig å kjøpe dagspakker om du ikke vil delta på alle perinataldagene! Vi håper mange ønsker å hygge seg med andre perinatalere på Nobels Fredssenter i gamle Vestbanen. Der byr vi på omvisning i den nye utstillingen om Nelson Mandela og fingermat fra Cafe Alfred åpningskvelden, mens kongressmiddagen den 8. November blir på Operaens Fine Dinner restaurant. Velkommen.

Vi håper at mange ønsker å delta på Perinataldagene 2012 i Oslo. Sett av tiden 7. til 9. November – da er det 25 års jubileum og Perinataldager i Oslo.

Med beste hilsen fra

Britt Nakstad