Provosert abort

Line Bjørge
Mette Løkeland
Kevin Sunde Oppegaard

(oppdatert 13.11.2017, tidligere versioner i arkivet).

Anbefalinger

• Anbefaler:
    • Medikamentell og kirurgisk abort bør være tilgjengelig ved alle avdelinger opp til 12. Svangerskapsuke
    • Medikamentell abort til alle etter utgangen av 12. svangerskapsuke
    • Anti-D profylakse til alle RhD-negative kvinner ved aborter som gjennomføres etter 9 svangerskapsuke (> 63 dager) og ved alle aborter som gjennomføres med kirurgisk metode
  • Foreslår:
    • Administrasjon av anti-D profylakse kan vurderes gitt til RhD-negative kvinner ved medikamentelle aborter som gjennomføres før 9. svangerskapsuke (< 62 dager)
  • Anbefaler ikke:
    • Rutinemessig ultralydundersøkelse ved oppfølgning etter medikamentell abort

ICD 10 og NCMP/NCPS koder
Kodebruk anbefalt av Helsedirektoratet ved Norsk Pasientregister og Abortregistert1

Kodebruk

ICD-10

NCMP/NCSP/ATC

1

Primær konsultasjon med anamnese, men ikke inntak av mifepristone.

Z64.0

2

Primær konsultasjon med anamnese og samtidig inntak av mifepristone hvis kvinnen skal avslutte aborten hjemme.

3

Sekundær konsultasjon med inntak av mifepristone hvis kvinnen skal avslutte aborten hjemme.

4

Sekundær konsultasjon med inntak av mifepristone, men kvinnen skal tilbake for å avslutte aborten i sykehus.

Z64.0

5

Sekundær konsultasjon der hun avslutter aborten medikamentelt i sykehus. Mifepristone er i det tilfellet tatt 1-2 dager tidligere.

6

Kirurgisk abort den dagen inngrepet blir utført.

LCH00
WBGM55
(Hvis samtidig vaginal administrasjon av misoprostol)

7

Ekstra konsultasjon uten kirurgisk inngrep

Relevant komplikasjons-diagnose (O04, O07 eller O08)

WBGM55
(Hvis misoprostol blir gitt)

8

Ekstra konsultasjon med kirurgisk inngrep grunnet komplikasjon

Relevant komplikasjons-diagnose (O04, O07 eller O08)

MBA00

Søkestrategi

• Litteratursøk:  Ikke systematiske søk i PubMed, Up to date og Cochrane Database og oppdatering av forrige veileder.
  • Andre kilder:  Retningslinjer fra Royal College of Obstetricians and Gynaecologists, data fra Abortregisteret
  • Andre forhold som er vektlagt: Klinisk erfaring, egen forskning, alminnelig akseptert praksis og styrevedtak fra Norsk Gynekologisk Forening

Definisjon

Svangerskap som velges avbrutt i henhold til norsk lov

Legale aspekter

• Regulert i "Lov av 13. juni 1975, nr. 50 om svangerskapsavbrudd med endring i lov av 16. juni 1978 nr. 66" med virkning fra 1. januar 19792
  • Selvbestemt abort inntil utgangen av 12. uke / 84 dager, beregnet fra siste menstruasjons første dag gir kvinnen rett til selv å bestemme valget om å avbryte eller fullføre et svangerskap. ”Lov av 2. juli 1999, nr 63 om pasientrettigheter” gir kvinnen rett til å bestemme valget av sykehus og metode3
  • Ved varighet over 12 fullgåtte uker/ 84 dager, må søknaden behandles i nemnd.
  • Kvinnen kan søke sykehuset direkte
  • Legen som signerer begjæringen, har ansvar for å gi informasjon om inngrepets art, mulige komplikasjoner og råd om prevensjon
  • De regional helseforetakene er ansvarlige for å organisere sykehustjenesten i regionen slik at alle sider ved abortloven blir ivaretatt
  • Helsepersonell i sykehus kan reservere seg mot å assistere ved- eller å utføre behandlingen. Fritaket omfatter ikke journalskrivning, pleie, stell eller håndtering av komplikasjoner
  • Alle aborter skal meldes elektronisk til Abortregisteret. Regulert i Helseregisterloven LOV-2001-05-18-24-§84 og Abortregisterforskriften av 20075

Forekomst6

• Ca 15.000 aborter årlig, relativt stabile tall i perioden 2008-2013 med fallende abortrater i alle aldersgrupper
  • Aldersgruppen 20-29 år har høyest abortrate
  • 95% av abortene blir utført i første trimester
  • Livstidsrisiko nær 40%
  • Kvinner av fremmedkulturell bakgrunn har hyppigere forekomst av abort7

Oppfølging/behandling

Diagnostikk, begjæring og utredning

• Amenoré og positiv graviditetstest
  • Rhesus-typing og chlamydiaprøve anbefales, HIV- og hepatittstatus etter samtykke hos risikopasienter
  • Begjæring: Kvinnen kan fremsette denne hos fastlege eller ved direkte kontakt med gynekologisk avdeling
  • Kvinnen får time ved behandlende avdeling for informasjon og undersøkelse
  • "Journal ved begjæring av svangerskapsavbrudd" utfylles
  • Sykehuset har ansvar for tilbud om rådgivning
  • Svangerskapets varighet tar utgangspunkt i siste menstruasjons første dag og skal i tillegg vurderes ved klinisk undersøkelse. Ved behov kan vaginal ultralyd brukes som et supplement.
    • Dersom svangerskapets varighet bedømmes med ultralyd, vil følgende mål være veiledende for å bestemme når fosteret er 12 fullgåtte uker:8
      • BPD (biparietal diameter) ytre/ytre 26 mm
      • BPD ytre/indre 23 mm
      • CRL (isse-sete lengde) 66 mm (dette svarer til 95 percentilen for foster ved 12uker/84 dager).
        • Presisering: Verktøy som ultralyd/snurra/terminhjulet viser 50 percentilen. Ved bruk av disse vil 66mm korrelere med 90 dager, men skal registreres i abortjournalen som sendes Abortregisteret som 12 uker)
        • FL (femurlengde) 12 mm
  • Prevensjonsveiledning kan gis
    • Ved medikamentell abort kan spiral legges inn ved eller p-pille kan starte fra samme dag eller dagen etter aborten9, 10
    • Ved kirurgisk abort kan p-pille tas fra operasjonsdagen eller dagen etter eller spiral kan legges inn ved avslutningen av inngrepet9, 10

Behandling

Før utgangen av 12. svangerskapsuke (< 84 dager)

Medikamentell abort

• Kan anvendes i hele 1. trimester
  • Kontraindikasjoner:
    • Manglende språkforståelse
    • Hjemmeabort bør ikke gjennomføres om kvinne ikke har mulighet til å ha noen hos seg
  • Amming: Ingen restriksjoner11
  • Reiseavstand fra sykehus: Ingen restriksjoner12

< 9. Svangerskapsuke (< 63 dager)12, 13

• Mifepristone 200 mg pr. os inntas på sykehuset
  • 24-48-timer senere innlegges pasienten som dagpasient, eller hun fullfører behandlingen hjemme. Det gis 800 mcg misoprostol vaginalt eller sublingualt.
    • Dersom kvinnen ikke har abortert etter 4-6 timer kan man gir man 400 mcg misoprostol peroralt eller sublingualt eller man kan avvente med avtale om å kontakt ved behov
  • 95-98 % aborterer i løpet av få timer
  • Kvalme behandles med metoklopramid tabletter eller stikkpiller.
  • Analgetika regimer
    • Profylakse: Samtidig med misoprostol administreres 1g paracetamol (po/sup) som stikkpille) og diclofenac 50-100 mg eller annen NSAID po/sup14
    • Moderate smerter: 1g paracetamol po/sup inntil 4 ganger og diclofenac 50 mg eller anna NSAID po/sup inntil 3 ganger
    • Ved hjemreise kan pasienten få med seg tabletter eller stikkpiller som inneholder paracetamol og/eller NSAID
  • For hjemmebehandling må avdelingen utarbeide egne rutiner for administrasjon av kvalmestillende og smertestillende samt hvordan pasienten kan komme i kontakt med avdelingen etter behov.
  • Administrasjon av 1500 IE anti-D-immunoglobulin i.m. innen 72 timer etter aborten kan vurderes til gitt til Rhesus-(D)-negative kvinner15, 16, 17

9. – 12. svangerskapsuke (63 – 83 dager)18

• Mifepristone 200 mg pr. os inntas på sykehuset etter avtale
  • 42-48 timer senere innlegges pasienten i avdelingen. 800 mcg misoprostol (4 tabletter à 200 mcg) vaginalt eller 800 mcg misoprostol sublingualt.
  • Hvis ikke abort etter 4-6 timer gis misoprostol 400 mcg sublingual hver 3. time inntil abort.
    • Maksimal dose 5/døgn
  • Hvis kvinnen ikke har abortert etter 5. dose misoprostol vurderes kirurgisk abort (eller gjentatt medikamentell prosedyre med misoprostol neste dag
  • Analgetikaregime
    • Sterke smerter: Oksykodon 5 mg po, morfin 10 mg eller ketobemidon 5 mg im, inntil 3 ganger
  • Rhesus-(D)-negative får 1500 IE anti-D-immunoglobulin i.m. innen 72 timer etter aborten14

Kirurgisk abort19

• Kan anvendes hele 1. trimester
  • Medikamentell modning av cervix før abortinngrep bør være rutine hos nullipara og de som ikke har født vaginalt.20 Dette kan tilbys alle kvinner uavhengig av paritet da bivirkningsfrekvensen er lav.
    • Misoprostol (3 tabletter 200 mcg) utleveres pasienten ved journalopptak. Disse settes vaginalt hjemme kl 5.30 etter vannlating dagen som inngrepet skal utføres. Alternativt 1 time sublingualt før inngrepet.
  • Vakuumaspirasjon utført i generell anestesi eller i paracervical blokade (PCB). Det dilateres med hegar stifter til 1 mm større enn planlagt diameter på vakuumsug. Revisjon av kaviteten med butt kyrettevurderes individuelt. Man har ikke vist sikker nytteeffekt ved bruk av oxytocin gitt i.v. i forbindelse med prosedyren.21
  • Amming: Ingen restriksjoner på grunn av prosedyren
  • Reiseavstand fra sykehus til hjemmet: Ingen restriksjoner på grunn av prosedyre

Avbrudd etter utgangen av 12. svangerskapsuke (> 84 dager)

• Forutsetter nemdsbehandling, og at begjæringen er innvilget2

Prosedyre21

• Medikamentelt kombinasjonsregime med  mifepristone/misoprostol er rutine
  • Mifepristone  200 mg peroralt kl 09-21 1. dag
  • 36-40 timer senere blir pasienten innlagt og får misoprostol (Cytotec®) 800 mcg vaginalt, og som smerteprofylakse en stikkpille kodein i kombinasjon med paracetamol
  • Misoprostol (Cytotec®) 400 mcg per os hver 3. time inntil abort
    •  Maksimal dose: 5/døgn. Analgetika etter behov
  • Hvis kvinnen ikke har abortert etter 5. dose misoprostol, gis misoprostol 200 mcg per os ved midnatt etter vaginal eksplorasjon. Neste morgen fortsettes misoprostol-medikasjonen som over. Alle dosene settes vaginalt av jordmor eller lege. Først 800 mcg misoprostol, deretter 400 mcg hver 3. time inntil abort
    • Maksimal dose: 5/døgn
  • Dersom svangerskapet er langtkomment kan man når rier oppstår også starte oxytocininfusjon
  • Ved manglende respons bør ballongkateter og/ eller hinnerivning forsøkes.
  • I sjeldne tilfeller må det utføres sectio minor.
  • Ved sterk blødning etter komplett eller inkomplett abort utføres utskraping
  • Laktasjonshemning vurderes individuelt

Generelle tiltak

• Avdelingen må ha rutiner for håndtering av fosteret
  • Rhesus-(D)-negative får 1500 IE anti-D-immunoglobulin i.m. innen 72 timer etter aborten15

Oppfølgning

Medikamentell metode

< 9 uker ( < 63 dager)

• Hver avdeling bør utarbeide egne rutiner
  • Alternativer14:
  1. Ingen kontroll, men informere kvinnen om å ta en svangerskapstest dersom hun føler seg gravid
  2. Lav sensitiv u-hCG-test (500 IU/L eller høyere) etter 1 uke
  3. Høy sensitiv h-hCG-test etter 4 uker. Ved positiv test tar kvinnen kontakt med lege for s-hCG
  4. s-hCG
  5. Klinisk kontroll. Vaginal ultralydundersøkelse bør ikke brukes rutinemessig, kun ved mistanke om komplikasjoner
  • Om man påbegynner medikamentell abort uten at man har sett plommesekk eller amnionhule, bør man kontrollere serum-hCG (s-hCG) dagen før mifepristone-inntak og kontrollere s-hCG igjen etter en uke for å se om serum-hCG faller i tilstrekkelig grad

9-12 uker (63 -83 dager)

• Rutinekontroll er ikke påkrevet dersom en har visualisert svangerskapsprodukter
  • Kvinne informeres om å ta en svangerskapstest dersom hun føler seg gravid

Kirurgisk metode

Rutinekontroll ikke påkrevet

Avbrudd etter 12. svangerskapsuke (> 84 dager)

• Ettersamtale er obligatorisk når indikasjonen var fosteravvik
  • Klinisk undersøkelse på indikasjon

Komplikasjoner

• Ca. 5 %
  • Metodesvikt kan forekomme ved begge behandlingsformer
  • Akutte komplikasjoner like hyppig ved kirurgisk som medikamentell abort
  • Type komplikasjoner:
    • Medikamentell abort: Behandlingstrengende blødning (profuse eller forlenget), rester og infeksjon
    • Kirurgisk abort: Behandlingstrengende blødning, rester, infeksjon, perforasjon av uterinkaviteten, reaksjon på anestesimidler.
      • Ved erkjent eller mistenkt perforasjon bør pasienten observeres i avdelingen noen timer, evt. over natten

Chlamydia24

• Medikamentell abort: Ved positiv prøve gis tabletter med doksyklin 100 mg x 2 i 7 dager, blå resept § 4, pkt.1,
  • Kirurgisk abort: Ved positiv prøve gis doxycyclin tabletter 100 mg x 2 per os i 14 dager
  • Partner henvises for undersøkelse, smitteoppsporing og behandling hos egen lege eller ved venerisk poliklinikk

Forløp og prognose

• Oftest ukomplisert
  • Psykiske reaksjoner kan forekomme, spesielt hos sårbare personer
  • Et ukomplisert svangerskapsavbrudd  påvirker ikke fremtidig fertilitet

Referanser

1. Løkeland M, Akerkar R, Ebbing M. Samanlikning av data om svangerskapsavbrot i Abortregisteret og Norsk pasientregister. Health Registries for Research report. 2018. https://hrr.w.uib.no/files/2018/02/HRR.Abortregisteret.vs_.NPR_.pdf
  2. Lov om svangerskapsavbrudd.

1. Lov om pasientrettigheter.

4.         Helseregisterloven. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2001-05-18-24

5.         Forskrift om innsamling og behandling av helseopplysninger i register over svangerskapsavbrudd.

6.           Folkehelseinstituttet. Register oversvangerskapsavbrudd.

7.         Eskild A, Helgadottir LB, Jerve F, et al. Provosert abort blant kvinner med fremmedkulturell bakgrunn i Oslo. Tidsskr Nor Laegeforen 2002; 122:1355.

8.         Abortforskriften. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2001-06-15-635

9.           Gaffield ME, Kapp N, Ravi A. Use of combined oral contraceptives post abortion. Contraception 2009; 80: 355-7.

10.       Okusanya BO1, Oduwole O, Effa EE. Immediate postabortal insertion of intrauterine devices. Cochrane Database Syst Rev 2014; nr. 7: CD001777.

11.       Sääv I, Fiala C, Hämäläinen JM, et al. Medical abortion in lactating women--low levels of mifepristone in breast milk. Acta Obstet Gynecol Scand 2010; 89: 618-22.

12.       Løkeland M, Iversen OE, Engeland A, et al. Medical abortion with mifepristone and home administration of misoprostol up to 63 days' gestation. Acta Obstet Gynecol Scand 2014; 93: 647-53.

13.       Kulier R, Kapp N, Gülmezoglu AM, et al. Medical methods for first trimester abortion. Cochrane Database Syst Rev 2011; nr. 11: CD002855.

14.       Oppegaard KS, Qvigstad E, Fiala C, et al. Clinical follow-up compared with self-assessment of outcome after medical abortion: a multicentre, non-inferiority, randomised, controlled trial. Lancet (akseptert for publikasjon) Publisert online 30. oktober 2014 http://dx.doi.org/10.1016/S0140-6736(14)61054-0

15.       Qureshi H, Massey E, Kirwan D. et al. BCSH guideline for the use of anti-D immunoglobulin for the prevention of haemolytic disease of the fetus and newborn. Transfus Med 2014; 24: 8-20.

16.       Dansk nasjonal veileder om provosert abort. http://www.dsog.dk/hindsgavl/medicinsk_abort_guideline_2008.pdf

17.       Svensk nasjonal veilder om provosert abort. https://www.sfog.se/media/16105/Riktlinjer%20inducerad%20abort.pdf

18.         Løkeland M, Iversen OE, Dahle GS, et al. Medical abortion at 63 to 90 days of gestation. Obstet Gynecol 2010; 115:962-8.

19.       Yonke N, Leeman LM. First-trimester surgical abortion technique. Obstet Gynecol Clin North Am 2013; 40 :647-70.

20.       Oppegaard KS, Qvigstad E, Nesheim BI. Oral versus self-administered vaginal misoprostol at home before surgical termination of pregnancy: a randomised controlled trial. BJOG. 2006; 113: 58-64.

21.       Nygaard IH, Valbø A, Heide HC, et al. Is oxytocin given during surgical termination of first trimester pregnancy useful? A randomized controlled trial. Acta Obstet Gynecol Scand 2011; 90: 174-8.

22.       Wildschut H, Both MI, Medema S, et al. Medical methods for mid-trimester termination of pregnancy. Cochrane Database Syst Rev 2011; nr. 1: CD005216.

23.       Pasquini L, Pontello V, Kumar S. Intracardiac injection of potassium chloride as method for feticide: experience from a single UK tertiary centre. BJOG 2008; 115:528-31.

24.       Legemiddelhåndboken. http://legemiddelhandboka.no/Terapi/1304?expand=1