Interessert i CT? Gå ikke glipp av dette kurset!

Sykehuset i Vestfold arrangerer CT-kurs for radiologer og radiografer 20. til 22. januar 2016. Kurset kommer til å holde et høyt faglig nivå med kjente internasjonale foredragsholdere. På kurset vil det fokuseres på det siste innen CT: nye metoder, teknikker og undersøkelsesområder.

Det har i mange år vært arrangert CT kurs i Larvik. Det ble lagt ned noen år, men på forespørsel fra mange, spesielt radiologer, besluttet ledelsen på Radiologisk avdeling i Vestfold å starte opp kurset igjen. Valget av kurssted falt på Quality Hotel Grand Farris i Larvik pga den usedvanlige gode atmosfæren på hotellet og et særdeles imøtekommende personal. Og ja, hotellet kan fortsatt by på herlig softis fra en splitter ny maskin.

Vi har plass til 110 deltagere, så vi håper på stort oppmøte. Vi skal gjøre alt vi kan for at deltagerne skal få størst mulig utbytte av kurset. Vi har vært så heldige å få Professor Willi A. Kalender, som er kreditert med oppfinnelsen og utviklingen av spiral-CT til å komme og ha foredrag på kurset vårt. Han skal ha foredrag om CT-teknologien og inkludere utviklingen av nye teknikker som dual energi CT, flat detektor CT og CT av bryst. Han vil også vurdere ulike tilnærminger til dosereduksjon som i kombinasjon tillater sub-mSv bildeopptak i mange undersøkelser. Foredragene vil ta for seg utviklingen av CT til hva som kommer i fremtiden, for eksempel nanopartikler som kontrastmiddel, fotonregnere og 4D.

Prof. Willi A. Kalender får selskap av mange andre kjente internasjonale foredragsholdere. Blant annet, Prof. Mathias Prokop (Nederland), Prof. Ann Leung & prof. Christoph Becker (USA), Professor Robert Hermans (Belgia) og Professor Carlo N. De Cecco (USA). Professor Anders Persson og professor Anders Magnusson fra Sverige vil holde foredrag og dessuten sitte i panel under hele kurset. Programmet er ferdig og ligger ute på hjemmesiden vår: www.siv.no/ct-kurs. Vi kan her friste med mange interessante foredrag på norsk, svensk og engelsk. Radiolog Roar Pedersen er kursleder og han kommer til å lede oss med stødig hånd gjennom kurset.

Vi ønsker å ha et kurs for begge yrkesgrupper ettersom vi jobber tett sammen, da er det viktig at forståelsen av hverandres arbeid begge veier for best mulig resultat. Vi vektlegger i tillegg en sosial atmosfære under hele kurset med god mat og underholdning. Vi har reservert hele hotellet så det er lett å komme i kontakt med foredragsholdere og andre kursdeltakere. Ettersom dagene blir litt krevende med mange foredrag, får dere muligheten å fylle på med energi i pausene mens dere snakker med hyggelige kolleger. Vi liker god mat og underholdning, så vi tror vår festmiddag også skal innfri forventningene.

Kurset er godkjent av Den norske legeforening med 19 timer valgfritt kurs for leger i spesialisering og spesialistenes etterutdanning. Det vil si at leger kan søke om refusjon av deler av utgiftene fra kursfond i legeforeningen. Kurset ligger også i legeforeningens kurskatalog. Kurskomiteen håper dere finner programmet spennende og interessant, og at vi sees på kurs i januar. Påmelding åpner 1. august 2015.