Kasustikk

Hva i all verden er dette?

Av Billy Roger Parimalasingham, Unni Bergan og Kjersti Jørgensen.

En frisk mann i 40-årene hadde spontane smerter i begge lyskeregioner og testikler og ble derfor henvist til ultralyd av fastlegen. Undersøkelsen viste tallrike, høyekkogene foci spredt i testiklene. Disse var diffust avgrenset, ikke skyggegivende og det ble ikke påvist dopplersignal. Lesjonene varierte i størrelse opptil ca. 5 mm. For øvrig var testiklene symmetriske og normalt store, hadde homogent ekko og sidelikt dopplersignal. Det var en 2 mm cyste i caput epididymis på venstre side, ellers ingenting å bemerke ved epididymis. Ingen tilleggsfunn.

Se video av undersøkelsen her.

Løsningen finner du her:

Billy Roger Parimalasingham

Billy Roger Parimalasingham er Lege i Spesialisering ved Radiologisk avdeling i Ålesund, og presenterte kasustikken på Nordisk Kongress under Röntgenveckan i Malmø i september i år. Han sitter også i styret for Norsk radiologisk forening.

Unni Bergan er overlege ved Radiologisk avdeling ved Ålesund sykehus og sitter i styret for Norsk forening for abdominal radiologi.

Kjersti Jørgensen (PhD) er genetisk veileder ved Seksjon for arvelig kreft ved Oslo Universitetssykehus.

Kasustikken er tidligere publisert i tidsskriftet.