Støtter nødhjelp til Filippinene etter Haiyan-tyfonen

Tyfonen har ført til store ødeleggelser, Legeforeningen donerer derfor 20 000 kroner til Kirkens Nødhjelp. Pengene går til arbeidet med å skaffe tyfonofrene øyeblikkelig hjelp.

Støtter nødhjelp til Filippinene etter Haiyan-tyfonen
Foto: Kirkens Nødhjelp

Natt til fredag 8. november slo tyfonen Haiyan inn over Filippinene med full styrke. Tyfonen har ført til store oversvømmelser, krevd tusenvis av liv og etterlatt store deler av landet i fullstendig ruin. Millioner av mennesker er rammet av katastrofen.

- Vi står overfor en stor humanitær katastrofe. Det er derfor viktig at vi alle bidrar så godt vi kan for å avhjelpe den prekære situasjonen, sier generalsekretær Geir Riise.

Legeforeningen donerer i den forbindelse 20 000 kroner til Kirkens Nødhjelp. Pengene går til å støtte nødhjelp igangsatt etter tyfonens ødeleggelser. De akutte behovene er opprydningsarbeid og søk etter overlevende, fremskaffing av rent vann og midlertidig sanitærutstyr for å unngå epidemier. I tillegg iverksettes det utdeling av katastrofepakker med nødvendigheter som mat, tepper, kokeutstyr og myggnetting.

author

Daniel Wærnes