Sprengte barometeret

Givergleden var overveldende da MedHum (Medisinstudentenes Humanitæraksjon) satte i gang årets legestafett under landsstyremøtet.
MedHum
STRÅLENDE FORNØYD: Sara Eriksen (t.v) og Emma Lengle i MedHum var overveldet over givergleden. Foto: Legeforeningen/Thomas Barstad Eckhoff.

De ulike organisasjonsleddene overgikk hverandre med å gi stadig høyere beløp under årets legestafett som endte på nærmere en halv million kroner.

- Vi er utrolig takknemlige for støtten fra Legeforeningen, sa de tre representantene for MedHum, som avsluttet stafetten med egenprodusert sang.

Ga bort prispengene

Nærmere 40 organisasjonsledd ga i gjennomsnitt nærmere 13 000 kroner i snitt og Tidsskriftet ga alle prispengene på 30 000 kroner for Årets tidsskrift 2018.

MedHum samarbeider i år med UNICEF om å bidra med psykososial støtte og primære helsetjenester til syriske barn og ungdommer i Jordan under overskriften MAKANI – MY SPACE: «I am safe, I learn, I connect».

Psykososial utvikling og helsetilbud

Makani-programmet har som mål å gi alle sårbare barn i Jordan tilgang på grunnleggende helse- og utdanningstjenester. Gjennom Makani-sentrene får barn og ungdom som faller utenfor tilgang på psykososial utvikling, helsetilbud, «life skills training» og alternativ utdanning.

MedHum er Norges største humanitære studentorganisasjon. Hvert partallsår arrangerer MedHum en aksjon for å samle inn penger til humanitære prosjekter med fokus på lav- og mellominntektsland, og forebyggende helsearbeid. Aksjonen gjennomføres ved alle medisinstudiestedene i Norge.