Kurs A - 2024 vår_juni

Introduksjonskurs i samfunnsmedisin arrangeres to ganger i vårhalvåret. Dette er Kurs A i spesialistutdanningen og det settes opp 5.-6. i juni i Legenes hus i Oslo. Det anbefales å gjennomføre kurset tidlig i spesialistutdanningen. Påmeldingsfrist var 5. mai.
Legenes hus inngangsparti. Foto: Legeforeningen

Introduksjonskurs i samfunnsmedisin gjennomføres i Legenes hus i Oslo over to kursdager 5.-6. juni. Det anbefales at introduksjonskurset gjennomføres tidlig i spesialistutdanningen.

I forkant av kurssamlingen skal deltakerne skrive et refleksjonsnotat med utgangspunkt i systemtilnærming og rollestorståelse, og drøfting av egen samfunnsmedisinsk rolle. Samlet tid til forberedende arbeid og kursdeltakelse tilsvarer 25 kurstimer. Kurset har digitalt oppstartmøte tirsdag 14. mai.

Introduksjonskurset arrangeres av Norsam. Dette er Kurs A i spesialistutdanningen. Kurs A arrangeres sammen med Kurs F (administasjon og ledelse). Kursene har begrenset deltakerantall (25). I Norsams reviderte kursplan planlegges at samtlige kurs i dette formatet arrangeres både vår og høst. Les mer om revidert kursprogram og nytt kursformat for samfunnsmedisinske kurs her.

Et viktig formål med kurs er faglige diskusjoner og nettverksbygging. Kurset forutsetter aktiv deltakelse og medvirkning. Kursmiddag onsdag 5. juni er en (obligatorisk) del av programmet.

Hovedpunkter:
Kurs A: 25 kurstimer
Antall deltakere 25 (minst 15 for gjennomføring)
Digitalt oppstartmøte tirsdag 14.5 kl 1430-1530
Start kurssamling onsdag 5.6 kl 10
Avslutning kurssamling torsdag 6.6 kl 15
Kursavgift kr 4000
Dagpakke/lunsj kr 350 pr kursdag. Kursmiddag kr 500

Kursprogram og forberedende oppgave:
Kursprogram er klart om kort tid, og vil i hovedtrekk tilsvare kurset som ble gjennomført i januar 2024 (se dette).
Kurset inneholder en innledende kursoppgave som gjennomføres mellom oppstartmøtet og kurssamlingen. Kurset er normert til 25 kurstimer, hvorav kurssamlingen utgjøre ca 15 kurstimer.

Læringsmål og kursgodkjenning:
Kurset er godkjent som obligatorisk kurs i samfunnsmedisin etter tidligere spesialistregelverk med 25 kurstimer, og som anbefalt kurs i ny spesialistutdanning koblet til følgende læringsmål:

SAM-009 - Råd og veiledning: Ha god kunnskap om sin rolle som rådgiver i egen organisasjon
SAM-010 - Kvalitetsarbeid og tilsyn: Ha god kunnskap om kvalitetsarbeid og internkontroll
SAM-011 - Kvalitetsarbeid og tilsyn: Ha kunnskap om ulike metoder for kvalitets- og tjenesteutvikling, herunder grunnleggende kvalitetsteorier
SAM-012 - Kvalitetsarbeid og tilsyn: Ha god kunnskap om det statlige tilsynet med helse- og omsorgstjenestene
SAM-021 - Ledelse og administrasjon: Ha god kunnskap om organisering av helsetjenesten og øvrig offentlig forvaltning
Kurset er også godkjent med 25 valgfrie kurspoeng til videre og etterutdanningen i allmennmedisin.

Praktisk informasjon og påmelding:
Påmeldingsfrist var 5. mai. Alle som har sendt påmelding har fått kursplass.

Kurssamlingen arrangeres i Legenes hus i Oslo sentrum. Merk at det ikke er fellesbestilling av hotell til dette kurset. Kursdeltakere som har behov for hotellovernatting må bestille dette selv.

Ved endringer i påmeldingen, forfall eller andre henvendelser ta kontakt på e-post: kurs.norsam@gmail.com

Velkommen på kurs!

Mvh Norsam