Nominasjonstekst:
Det er med stor respekt at jeg nominerer professor Randi Ulberg til Hedersprisen. Som min veileder og mentor har hun hatt en uvurderlig innflytelse på min faglige utvikling, og jeg vet at jeg ikke er alene. Gjennom sin karriere har hun inspirert, støttet og veiledet utallige studenter, forskere og klinikere, og hennes engasjement for barne- og ungdomspsykiatrien er enestående.
Ytterligere begrunnelse følger:
En drivkraft for barne- og ungdomspsykiatrien
Randi Ulberg er professor ved Institutt for klinisk medisin, Enhet for barne- og ungdomspsykiatri, Universitetet i Oslo, og spesialist i både psykiatri (1999) og barne- og ungdomspsykiatri (2005). Hun fullførte sin doktorgrad i 2010 og har siden 2017 vært professor. Hun er også godkjent psykoterapiveileder og læreterapeut ved Institutt for psykoterapi.
Hennes arbeid er drevet av en dyp forpliktelse til å styrke barne- og ungdomspsykiatrien, både gjennom klinisk praksis, forskning og rekruttering av nye fagfolk. Hun har et sterkt engasjement for grunnutdanningen av medisinstudenter og arbeider aktivt for å gi faget en sentral plass i profesjonsutdanningen. Hun ser det som en av sine viktigste oppgaver å rekruttere nye kollegaer til feltet, både klinisk og akademisk, og hennes innsats på dette området har hatt en betydelig effekt.
En inspirerende mentor i ordets forstand
Jeg er ikke alene om å oppleve Randi Ulberg som mer enn en veileder — hun er en ekte mentor. Hun bryr seg genuint om dem hun veileder, tar seg tid til å følge dem opp, og hjelper dem med å utvikle seg både faglig og personlig. Hun ser potensialet i sine studenter og kollegaer og gir dem muligheter til å vokse, enten det er gjennom forskning, klinisk arbeid eller akademiske karrierer.
Hennes tilgjengelighet, engasjement og støtte gjør at studenter og unge forskere våger å satse og utvikle seg innen faget. Hun deler ikke bare sin kunnskap, men lærer bort hvordan vi kan tenke kritisk, finne løsninger og bygge vår egen vei innenfor barne- og ungdomspsykiatrien.
Hun er også en mentor i den forstand at hun åpner dører for dem hun veileder, ved å inkludere dem i forskningsmiljøer, prosjekter og faglige nettverk. Mange av oss som har hatt henne som mentor, har takket være hennes støtte og veiledning funnet en vei inn i faget – enten som forskere eller klinikere.
En pådriver for rekruttering og utdanning
Randi er svært opptatt av å sikre rekruttering til barne- og ungdomspsykiatrien, både klinisk og akademisk. Hun tar hvert år inn en stor gruppe medisinstudenter til veiledning i deres obligatoriske prosjektoppgaver, og gjennom denne systematiske innsatsen identifiserer og motiverer hun nye talenter. Hun sørger for at studenter med interesse for faget får den støtten de trenger for å kunne satse videre – noe som har resultert i at mange av hennes tidligere studenter senere har spesialisert seg i barne- og ungdomspsykiatri eller gått videre til forskning.
I spesialistutdanningen har hun også en viktig rolle. Hun er en sterk forkjemper for å styrke psykoterapiveiledning og undervisning, og hun har vært sentral i utviklingen av pedagogiske modeller for å sikre best mulig opplæring av fremtidige terapeuter.
Forskning med klinisk betydning
I tillegg til sitt arbeid som mentor og veileder, har Randi Ulberg en ledende rolle i psykoterapiforskning for ungdom. Hun har en dyp respekt for ungdommers egen opplevelse av terapi og har viet sin forskning til å forbedre behandlingstilbudet for denne gruppen. Et stort arbeid med særlig fokus på persontilpasset psykoterapi, terapeutiske prosesser og behandlingsutfall, og arbeid med korttids psykodynamisk psykoterapi for ungdom (STPP-A), har hatt stor betydning for behandlingstilbudet til unge med psykiske lidelser.
I tillegg til å være akademisk viktige, har hennes studier av terapeutisk allianse og behandlingsprosesser har vært avgjørende for å forstå hvordan vi som klinikere best kan møte og hjelpe ungdom i en sårbar fase av livet.
En verdig mottaker av Forskning og fagutviklingsprisen
Randi Ulberg har gjennom sin kombinasjon av klinisk ekspertise, akademisk tyngde og brennende engasjement for fagutvikling hatt en varig og betydelig innflytelse på barne- og ungdomspsykiatrien i Norge.
Hun er en pådriver for faglig utvikling, en utrettelig mentor og veileder, og en forsker som har bidratt til økt forståelse av psykoterapi for ungdom. Hennes arbeid har styrket både behandlingstilbudet til unge pasienter og kompetansen til kommende generasjoner av fagfolk.