Aids i Norge

Litteraturhuset arrangerer en samtale om norsk aids-historie onsdag 25. oktober kl. 19.00.
Foto: Colourbox.

Onsdag 25. oktober 2023 kl. 19.00 inviterer Litteraturhuset til et arrangement samtale om norsk aids-historie.

Blant deltagerne er lege, historiker og postdoktor Kjetil Slagstad. Slagstad er aktuell med den nye boken "Det ligger i blodet – epidemien som forandret Norge". I denne tar Slagstad for seg aidsens historie i Norge, fra midten av 1970-tallet til effektive medisiner kom på banen mot slutten av 1990-tallet. Samtidig beskriver han hvordan epidemien endret det norske helsevesenet, forholdet mellom individ og stat, og hvordan den medisinske vitenskapen så på seg selv. Som Slagstad skriver i boken: "Det norske vi var et annet før og etter aids."

På Litteraturhuset møter Slagstad Bjørn André Widvey og Jorunn Saatvedt Prusik til samtale. Widney er rådgiver ved Skeivt arkiv, hvor han blant annet har intervjuet flere tidsvitner om aids-epidemien. Prusik bidrar med sine personlige erfaringer; hun ble smittet med hiv tidlig på 1980-tallet, og er en av de som har levd lengst med diagnosen i Norge.

Litteraturhuset er sikre på at dette blir en givende samtale om et viktig tema. Medlemmer i Den norske legeforening tilbys rabattert billett (50 kroner) til arrangementet. Ved billettbestilling, legg inn koden oktober23 i promokode-feltet. Da vil valget om rabattert billett dukke opp, og man får mulighet til å sikre seg det.