NLK'sk for mikrobiologi

Faggruppen har i samarbeid med Helsedirektoratet kommet fram til et system hvor hovedpillaren er NLK-kodene. Dette anses tilstrekkelig for infeksjonsserologi (prefix P=serum, Sp= spinalvæske), mens det for de aller fleste andre analyser benyttes NLK-koder med prefix Us (for uspesifisert) med tilleggsspesifisering fra tabellene for prøvemateriale og anatomisk lokalisasjon.

Norsk helsenett har laget en plattform for nedlasting og oppdatering av kodeverket via det tilgangsbegrensede Norsk Helsenett, på samme måte som det gjennomførs for Helsepersonellregisteret og andre helseadministrative registre. Norsk helsenett har i tillegg labet NLK søkeside på åpen web. Tabellene for prøvemateriale og lokaliasjon må imidlertid lastes ned fra Helsedirektoratets NLK-nettside.  For ytterligere veiledning, se særlig side 17-19 i vedlagte tekniske veileder, og UML-diagram for undersøkelsespakken i XML-meldingen (begge til høyre). FHI jobber med å få frem et førsteutkast til en metodetabell, som planlegges benyttet blant annet for analyser som særlig benyttes ved Referanselaboratorier i og utenfor FHI.

I vedleggslista under ligger også en "NLK nødhjelps excel-fil" med støttekolonner for bedre sortering, samt fargeangivelse av prefix (prøvemateriale inkludert NLK-koder), og for koder som IKKE BØR BENYTTES: oransje = fins for uspesifikt prøvemateriale, bruk heller den!, lilla = farmakologi => søk på farmakologiportalen istedenfor (farmakologene har kvalitetssikret bruk av koder, og laget lett tilgjengelig oversikt)!.

Faggruppen i medisinsk mikrobiologi har bestått av Truls Leegaard (NFMM), Liv Brown (NITO), Fredrik Müller (HSØ), Anette V. Gundersen (Unilabs), Astrid L. Wester (FHI) og på slutten også Trond Iversen (HV). Per november 2015 er det en prosess på gang med at gruppen tenkes erstattet av en referansegruppe for Helsedirektoratet, hvor representasjonen foreløpig er usikker. Inntill videre vil NFMM-kvalitetsutvalget involveres i å forsøke å etablere et så faglig godt fundament for videreutvikling og implementering av systemet.