En beskjeden gigant

Under årsmøtet i Buskerud legeforening ble Branislav Azanjac kåret til «Årets Buskerudlege for 2024». Et samlet kollegium ved gastrokirurgisk avdeling på Ringerike sykehus sto bak nominasjonen av avdelingsoverlegen, som trives best når han får andre til å skinne.
Branislav Azanjac mottar prisen som årets Buskerudlege. Foto: Gudrun Tokle Grene
En overrasket Branislav Azanjac mottok prisen som "Årets Buskerudlege" etter å ha blitt nominert av hele legekollegiet ved gastrokirurgisk avdeling på Ringerike sykehus. Foto: Gudrun Tokle Grene

Helhjertet nominasjon

- All den tid vi har kåret «Årets Buskerudlege» har vi aldri vært borti at en samlet avdeling nominerer en kandidat, sier Mette Lerfaldet. Hun er leder i Buskerud legeforening, og fikk æren av å dele ut prisen til Branislav Azanjac på Buskerud legeforenings årsmøte forrige helg. Prisen kom som en stor overraskelse på Azanjac, som egentlig skulle reise til Vestlandet for en familiebursdag. Kona hans var imidlertid informert om prisen, og insisterte på at han skulle få med seg årsmøtet før de reiste. Kollegene visste også om utdelingen, og bidro til å lure Azanjac til Kongsberg under påskudd om at han skulle holde et kort innlegg om robotkirurgien på Ringerike.

Branislav Azanjacs glade kolleger ved gastrokirurgisk avdeling på Ringerike sykehus. Foto: Gudrun Tokle Grene

Skjebnen er en basketball

Det var ikke alltid gitt at gastrokirurgien skulle bli Branislavs hjem. Som ung var han også en lovende basketspiller på Jugoslavias juniorlandslag, og han fikk tilbud om å spille profesjonelt. I samråd med faren endte han allikevel med å satse på medisinstudiene. Allerede 30 år gammel var han ferdig spesialist i gastrokirurgi i Serbia, og han var tidlig ute med å fordype seg i laparoskopi som operasjonsteknikk. Via Italia, Storbritannia, USA, Japan og Sør-Korea brakte laparoskopien ham til Kristiansund i 2006, og deretter videre til Namsos. Sønnen Drago fulgte i Branislavs basketsko som spiller på høyt nivå for Bærums Verk, og da familien bestemte seg for å flytte nærmere Bærum fikk Branislav jobb som overlege på Ringerike sykehus.

Branislav Azanjac mottar prisen som "Årets Buskerudlege 2024" av Mette C. Lerfaldet, leder i Buskerud legeforening. Foto: Gudrun Tokle Grene

Kirurgi som toppidrett

Kort tid etter Azanjac startet ved Ringerike sykehus tok han ansvar for utdanningen av de yngre legene ved avdelingen, såkalte LiS (leger i spesialisering). Tilnærmingen til kirurgien har en klar parallell til erfaringen fra idrett på toppnivå, og de unge legene fikk alle skreddersydde utdanningsløp med fokus på å bygge ferdigheter. For å bli god må man trene og bygge ferdigheter, og under Azanjacs ledelse ble operasjonene fordelt for å fremme bygging av kompetanse hos alle på «laget».  Overleger skulle som hovedregel ikke operere, men stå ansvarlig for kvaliteten og progresjonen til LIS. Den «nye» modellen ble kalt utdanningsansvarlig overlege. Ringerike Sykehus var først ute, og med tiden er dette blitt forskriftsfestet i den nye spesialistutdanningen av leger. Azanjac har også vært opptatt av å rekruttere kvinner til kirurgien, og i 2023 fikk Ringerike sin første kvinnelige overlege i generell kirurgi. Hans filosofi er forørig at gravide kvinner må operere mye slik at de ikke står tilbake for mennene etter at de har vært i permisjon.

Empatisk leder og foregangsfigur

I dag er Branislav Azanjac avdelingsoverlege på kirurgisk avdeling, og kollegene beskriver ham som en empatisk og imøtekommende leder som tilrettelegger for de ansattes behov – gjerne ved å bære den tyngste sekken selv. «I sin egenskap av å være en nær og inkluderende leder har også etablert en åpenhetskultur ved avdelingen. Når uønskede hendelser inntreffer snakkes det konstruktivt om, uten kritikk eller stigmatisering, for å fremme læring for alle og dermed forhindre liknende hendelser i fremtiden» kan man lese i nominasjonen. Den avrundes med en solid salutt til en hedersmann: «At kanskje mange leger i distriktet ikke vet hvem han er, skyldes primært hans beskjedenhet og motvilje mot å fremme seg selv. Han står heller i bakgrunnen og fremmer sine ansatte sin innsats enn å ta æren selv. Vi som har jobbet med Branislav i mange år vet at hans talent og personlighet kunne tatt ham hvor som helst i verden. Vi er uendelig glade for at han endte på Kirurgisk Avdeling, Ringerike Sykehus, og hans enorme bidrag over mange år til det beste for våre pasienter og våre ansatte.»