How can you not be romantic about Legeforeningen, medlemsmøte 22.11.23

Styret i Allmennlegeforeningen og førstelandsråd i Rogaland, vår kjære Peter Christerson arrangerte medlemsmøte på ærverdige Hotel Victoria den 22.11.23.
Hvorfor reise på medlemsmøte tenker du? Du kan jo bare lese et referat fra møtet i det neste nummeret av Syd-Vesten? Opplevelsen kan dessverre ikke gjenskapes om referenten så er begavet med en penn á la Shakespeare.
Medlemsmøte på Victoria hotell
Medlemsmøte på Victoria hotell, foto Åsmund Heggheim

Rogaland legeforening har som mål å skape engasjerte medlemmer. Noen av dere har kanskje sett filmen Moneyball med Brad Pitt hvor han mot slutten av filmen sier «how can you not be romantic about baseball?». Uugh, baseball? Hvem bryr seg? Jeg sier heller “hvordan kan du ikke være romantisk om legejobben”?

Et medlemsmøte er den perfekte plassen å romantisere på. Du møter på hyggelige kollegaer, blir bevertet og får en garantert hyggelig kveld.

Hele det nye styret i allmennlegeforeningen hadde tatt turen til Stavanger denne kvelden hvor de fikk oppleve klassisk sen høstlig Stavanger-vær; kaldt regn i en sur, sur bris. Da var det nydelig å kunne søke tilflukt inne på Victoria etter spaserturen fra togstasjonen.

Av de knappe 500 fastlegene i Rogaland var det 45 påmeldte. Bra oppmøte, men det hadde vært plass til flere.

Møtet åpnet med at vi fikk en presentasjon av det nye styret i Allmennlegeforeningen. Som allmennlege og tillitsvalgt kan et slikt besøk nesten sidestilles med kongebesøk eller statsministerbesøk.

Leder av Allmennlegeforeningen, og visepresident i Legeforeningen Nils Kristian Klev holdt et foredrag, hvor vi fikk et innblikk i arbeidet som har blitt gjort i regi av allmennlegeforeningen spesielt de 15 siste årene. Det han snakket om er veldig fint oppsummert i 3. nummeret av Syd-Vesten 23. Så i frykt for, i disse dager, å bli tatt for plagiering, oppfordrer jeg dere til å lese “Fortsatt behov for kommunale tiltak i fastlegeordningen”.

Videre hadde Peter Christersson ett innlegg hvor han fortalte om tingenes tilstand for fastlegeordningen i Rogaland. Mange av utfordringene vi opplever i Rogaland ser vi i resten av landet. På noen områder kommer Rogaland dårlig ut. I forhold til pasienttilpasset basistilskudd kommer Rogaland desidert dårligst ut av alle fylker i Norge. Helse Stavanger er det helseforetaket som får lavest overføring per innbygger. Vi er det fylket som produserer mest strøm, men som betaler den høyeste strømprisen. Jeg har ikke hatt for vane å gå i 1. mai tog, men dersom jeg velger å gå i år vet jeg hva jeg skal skrive på plakatene mine. Jeg skal selvfølgelig ha kildehenvisning nederst i hjørnet på plakatene.
Geir Pasi Gilje som jobber som fastlege i Sandnes hadde et sterkt innlegg, hvor han fortalte om sin opplevelse av å være satt under tilsyn av NAV og påfølgende tap av sykmeldingsrett, og i praksis yrkesforbud. Geir har søkt rettsutvalget i legeforeningen om støtte og vurderer å gå til sak, men han ønsker å ha kollegaer i ryggen. Han oppfordret styret i allmennlegeforeningen med sin påvirkningskraft til å bistå ham.  Nils Kristian Klev fortalte at det er antydning til at det blåser en liten vind i riktig retning. Etter at Geir Pasi Gilje og Syd-Vesten har satt søkelyset på “NAV-saken”, har det så vidt undertegnede forstår, ikke blitt opprettet noen nye tilsynssaker i regi av NAV kontroll Øst. Tilsynet ønsker å gå til mer opplærende kontrollvirksomhet. Noe som for meg blir et vitnesbyrd om hvorfor vi skal engasjere oss i Rogaland Legeforening. Det virker!

Medlemsmøtet ble avsluttet med litt diskusjon i salen. Avslutningsvis ble det servert Pizza og det var hyggelig mingling. Vel møtt på neste medlemsmøte!

Kilder:
Moneyball
Personlig taleopptak av medlemsmøte.