Leder 1-2024

Et nytt år gir nye muligheter. Muligens kan det også bli endringer i Helse- og omsorgsdepartementet. I skrivende stund stormer det stadig rundt helseminister Ingvild Kjerkol som beskyldes for plagiat i sin masteroppgave. Foreløpig har hun også klart seg unna denne kula.

Her lokalt har vi i Rogaland Legeforening fått stor oppmerksomhet rundt vår spørreundersøkelse blant legene på Stavanger Universitetssjukehus. Undersøkelsen viser at sykehuslegene er glade i jobben sin, men at manglende støttefunksjoner, mangel på garderobeplass, vaktparkering, PCer og undersøkelsesrom, er daglig kilde til frustrasjon. Dette kommer på toppen av høy arbeidsbelastning, og en følelse av et en driver brannslukking. Leger som kommer i skvis mellom egen faglighet og etikk, og krav til å tømme avdelinger for å rigge for helgens flom av nye pasienter, risikerer utbrenthet og følelser av apati og håpløshet. 80% av legene i undersøkelsen har på noe tidspunkt vurdert å forlate det offentlige helsevesen, og ca 1 av 5 ser på dette som en reell mulighet nå.

Media har nesten daglige oppslag om feil og mangler ved nye Stavanger Universitetssjukehus, og innflytting utsettes stadig. Finansieringen er usikker. Som det framgår av annen sak i Syd-Vesten, er dagens finansieringsordning av sykehus rigget for kollaps i de kommende årene. Med en utrygg sikkerhetssituasjon globalt og i Europa, er det all grunn til å være bekymret.

Rogaland Legeforening har nettopp ferdigstilt arbeidet med målsettinger for denne styreperioden. Et velfungerende offentlig helsevesen og legers helse og egenomsorg, er to av våre hovedmålsettinger. Det ser ikke ut til at vi blir arbeidsledige med det første.