Som redegjort for i en tidligere artikkel, ble Pinocchio skapt av den italienske forfatteren Carlo Collodi, men de fleste kjenner protagonisten fra den Oscar-vinnende Disney-filmen fra 1940. Sedvanen tro, ble billettene revet bort så snart linken ble publisert. Ryktene sier at Norsk HelseNett måtte slå på nødaggregatet for å håndtere den økte datatrafikken som oppsto.
Et (igjen) rekordstort publikum trosset både nydelig høstvær, Europacupkamp for Sola HK, landskamp for herrelandslaget i håndball, barnehåndballturnering på Hundvåg, korpsseminar for Tasta skolekorps, konfirmasjonsleir og ikke minst oppladning til den viktige kampen Liverpool – Aston Villa for å se topp barne- og ungdomsteater med gode kollegaer og deres unge, lovende lørdag 9. november.
Historien i stykket skulle være kjent for de som har sett Disney-filmen. Selv ble jeg ganske tidlig klar over at jeg faktisk ikke har sett den, og at min kjennskap til Pinocchio er basert på en lest-lytt-bok som kompisen min Sindre hadde.
Storyen starter på ganske tragisk vis, hvor Pinocchio-skaper Gepetto mister kone og sitt ufødte barn i barselsrelatert sykdom. Knust og i sorg, lager han tredukka Pinocchio, som mest ser ut som en ekte gutt/cyborg – med tre-leggbeskyttere. Om Pinocchio virkelig lever, eller om det hele dreier seg om en depressiv psykose, kan en jo lure på.
Pinocchio ender i alle fall med å gjøre mye hekkan, før han får møte en gresshoppe som fungerer som samvittigheten hans. Ortopedene får også sitt, da vi får se hvordan Gepetto behandler Pinocchio med ekstern fiksasjon for et leggbrudd. Han lures opp i stry av stykkets kuleste karakterer; Erling Rev og Suzie Katt, før han drar på en slags dannelsesreise – som blir til et eklektisk roadmovie-aktig musicalstykke. Underveis møter han bisarre karakterer som måker med Uggs og saltvannspirajaer (finnes det?). Han er innom Slaraffenland, som framstår som en slags krysning mellom Charter-Sveins Gran Canaria og Gilead. Han gjenforenes med sin far, etter en kortvarig uenighet med en trommeslager som mener waterboarding er den mest humane måten å avlive esel, og en pro-life flyndre.
I pausen disket Rogaland Teater opp med tidenes godteposer til de unge lovende. Men, Rogaland teater, Troika som snacks til de voksne? Dette produktet, slurvete satt sammen av avkapp av Nidar Bergenes minst populære smaker? Vi har vært gjennom en pandemi, men det er stadig noen som har smaksløkene intakt. Hva skjedde med publikumsfavorittene Smil og Melkerull? Vi kan enes om at det bare kan bli bedre...
Selv om en kanskje kan få inntrykk av det motsatte fra denne artikkelen, er stykket primært laget for barn og unge. Jeg tok derfor med meg mine, dine og våre representanter for Gen Z for å få deres inntrykk av forestillingen. I motsetning til en del mainstream media har Syd-Vesten ingen skrupler når det kommer til å anmelde teaterstykker med barn og unge. Vi gir terningkast, og hensynsløst ærlige tilbakemeldinger som kan legge unge teaterkarrierer i grus.
Mine tre informanter i dag, var N (11), A (13) og H 17.
OK, hva syntes dere om stykket?
Gøy (N). Kjekt (A). Ja, det var bra, men vil du ha lange svar, eller hva? (H)
Hva handlet stykket om?
Pinocchio (N). Faren. Selvtillit (A) Eh, selvtillit? Åh, samvittighet (A). De repeterte det ordet tusen ganger. Ja, det handler jo om at han drar ut i verden for å bli et ekte menneske (H).
Hva synes dere om skuespillerprestasjonene?
Skuespillerne var veldig flinke. Det må være veldig vanskelig å lære alle replikkene (N). De var flinke (A). Ja, som N sier, så synes jeg det er veldig imponerende hva disse ungene får til. Ja, for de er jo unger, liksom. Jeg hadde ikke klart å huske 2 timer med replikker. Det er jo verst for hovedrollen, men også for de andre (H).
Hva likte dere best med stykket?
At han ble et menneske (A). At han fikk samvittighet (N). Musikken synes jeg var veldig bra, og passet veldig bra. Igjen likte jeg at det var en musikal, som Matilda, jeg har funnet ut at jeg liker musikaler (H).
Nå har det vært veldig mye skryt. Hva likte dere minst med stykket, om noe?
Eh, på slutten var det ganske mange som bukka litt for tidlig (N). At det kunne vært litt voksne og (A). Det hadde jeg ikke tenkt på, men, ja, det hjalp veldig i Matilda (H).
Nå er liksom dette konseptet til barne- og ungdomsteateret…
Bro! Ok, ja (H).
Hva synes dere om at de serverte Troika i pausen?
Haha, jeg har ikke så mye imot Troika (H). Jeg har ingen problemer med det, fordi jeg fikk en skikkelig godtepose (A). Jeg synes noen ganger lyden var miksa litt høyt (H).
Hvilken var din favorittkarakter?
Den gresshoppå (A). Jeg likte han reven, eller hva søren han var. Jeg likte veldig godt da han og katten stjal fra den personen (H). Også han som fikk bot (A). Jeg likte godt de storkene også, eller måkene (N).
Var det ikke litt rart at fordi om de spiste mye snop og skulka skolen så ble de til esel? Hva var greia med det liksom?
De var late, og esel er tydeligvis late, i forhold til hester da (N). Tenker du at de hadde blitt hester hvis de ikke skulka da? Kanskje (N). De ville jo selge de da (A). Ja, det er kanskje høy kjøpspris for esel… Ja, jeg likte og han trommefyren (N). Trommefyren, for en minikarakter, som bare var i en scene, så var han veldig bra (H). Ja, han burde hatt en større rolle (N). Ja, jeg vet ikke helt det (H). Jeg likte og flyndren (N).
OK, vi må nesten runde av, terningkast?
4 (A). 6 (N). 5 (H).