Jakten på skjønnheten

Invitasjon til en spennende høstcafé på Litteraturhuset og Sparebank 1 kinosal med Sør-Trøndelag legeforening torsdag 4. oktober 2018 kl. 19.
NB! VI GJØR OPPMERKSOM PÅ AT ARRANGEMENTET ER FULLTEGNET PÅ KINOFORESTILLINGEN MEN DET ER FREMDELES MULIG Å DELTA PÅ PANELDEBATTEN PÅ BIBLIOTEKET SOM STARTER KL. 20.30.
Kroppspress

- Hvor går grensene for hva man gjør for å bli en stadig bedre utgave av seg selv?
- Hva er det med denne fiksekulturen, sett i et samfunnsperspektiv?

Filmregissør Elena Rossini har reist til alle verdens kontinenter for å se hvordan jakten på skjønnheten driver stadig flere til å legge seg under kniven eller ta i bruk andre metoder for å bli enda vakrere, og en enda "bedre" utgave av seg selv. Denne gangen kommer hun til Trondheim med dokumentaren "The Illusionists". Gjennom filmen og panelsamtale ønsker vi å stille spørsmål og skape debatt, innen et svært aktuelt tema, både for folk flest og for dem som jobber i helsevesenet.

Her er en liten snutt/teaser fra filmen: https://vimeo.com/89593900

I tillegg kommer toppblogger Kristin Gjelsvik, psykologprofessor og spesialist på evolusjonspsykologi, Leif Edward Ottesen Kennair, fastlege og forfatter av "Kroppsklemma",
Kari Løvendahl Mogstad og overlege og spesialist i plastikkirurgi Kjersi Ausen.

Ta gjerne med en venn eller kollega, familiemedlem eller kjæreste!

Program:
Kl. 19.00 Sparebank1 kinosal:
Vi starter kvelden med å vise dokumentaren "The Illusionists" av Elena Rossini. Vi har vært så heldige å få med filmskaperen selv til møtet vårt så dette blir bra!
Silje Engeness, direktør for filmfestivalen Kosmorama har Q&A med publikum etter filmen.

Kl. 20.30 Litteraturhuset
Etter filmvisningen blir det debatt på Litteraturhuset (rett over veien) hvor det blir anledning til å kjøpe mat og drikke.

Kl. 20.45 Debatt med ordstyrer Aksel Faanes Persson. I panelet deltar:
  • Kari Løvendahl Mogstad, lege og forfatter av boka "Kroppsklemma"
  • Kjersti Ausen, overlege og spesialist i plastikkirurgi
  • Psykologprofessor Leif Edward Ottesen Kennair. Professor i psykologi, tidligere leder for Psykologisk institutt ved NTNU. Han forsker blant annet på evolusjonspsykologi.
  • Kristin Gjelsvik. Toppblogger og har vært nominert til og vunnet flere priser.
Vi er glade over at sanitetskvinnene i Sør-Trøndelag er med på å sponse noe av arrangementetog vil få 5 min. på slutten av arrangementet til å presentere seg.
Hjertelig velkommen til en spennende kveld med et viktig tema! Det er begrenset antall plasser, så påmelding gjøres nedenfor.