Møte med Miljøpartiet De Grønne

Representanter fra MDG og styret  i Sør-Trøndelag legeforening

Sør-Trøndelag legeforening møtte i dag representanter fra Miljøpartiet De Grønne. I møtet deltok Kathrine Wågø fra Yngre legers forening (Ylf) og Vivi Bakkeheim fra Overlegeforeningen (Of), begge fra St. Olavs hospital, samt leder av Sør-Trøndelag legeforening Lindy Jarosch-von Schweder.

Kathrine formidlet Ylf sin opplevelse av hverdagen med Helseplattformen (HP) og fortalte også om generelle utfordringer med travle vakter, økt arbeidspress og lite autonomi. Hun trakk fram at HP fortsatt oppleves lite brukervennlig, tungvint og tar mye tid.

De opplever at arbeidet med brukervennlighet går sakte og oppgraderingene som nylig er gjennomførte har ikke resultert i betydelige forbedringer.
Overlegeforeningen opplever mye av de samme utfordringene og uttrykker behov for å bedre brukervennligheten i HP slik at legene får en mer effektiv arbeidshverdag. Vivi trakk videre fram utfordringer knyttet til manglende areal, fullt sykehus med utskrivningsklare pasienter og stram sykehusøkonomi.

Vi formidlet i tillegg at det er behov for styrket finansiering til sykehusene, sykehus bygges for små, økonomien er for stram noe som reduserer mulighetene for å investere i nytt medisinsk teknisk utstyr og bygg. Arbeidsforholdene er forverret og flere opplever en flukt til private tjenester. Vi trakk fram behovet for å se på utgifter til digitaliseringsprosjekter som har økt betydelig siste år.

Vi diskuterte videre behov for å se på styringsmodeller og om foretaksmodellen fortsatt er den mest egnede styringsmodellen. Vi fikk også tid til å snakke om fastlegekrisen, og vår bekymring rundt mulige endringer i avtalespesialistordningen. Avslutningsvis fikk vi si litt om forebygging og samhandling. Det ble et godt og konstruktivt møte.

Takk for besøket!