Den 30. april hadde Sør-Trøndelag legeforening ved leder Lindy Jarosch- von Schweder, nestleder Nina Hagen og styremedlem Kari Risnes et godt møte med dekan Siri Forsmo og prodekan for utdanning Toril Forbord.
Møtet var en oppfølging av brevet styret i STLF sendte i februar om vår bekymring rundt medisinstudiet, og som kommentar på den interne rapporten" «Rapport fra arbeidsgruppe Medisinstudiet-roller, ansvar og beslutninger».
Sør-Trøndelag legeforening har over tid vært bekymret for medisinutdanningen, samt arbeidsforhold og rekruttering av leger ved NTNU. Vi opplever at det er en fragmentert organisering som mangler en helhetlig ivaretagelse av medisin.
I møtet var det i hovedsak tre hovedutfordringer vi hadde dialog om
- Organisering av medisinutdanningen og hvordan dagens organisering på fakultet for medisin og helsevitenskap påvirker arbeidsforhold for ansatte.
Våre medlemmer erfarer at studieprogrammet medisin ikke bli tilstrekkelig ivaretatt med dagens organisering, den oppleves fragmentert og for kompleks siden lederlinjen går gjennom de syv instituttene.
I møtet formidlet vi at Sør-Trøndelag legeforening har en klar forventning om at NTNU etablerer en prodekan for medisin. Prodekan må ha en forankring i toppledelsen. Vi tror at en prodekan for medisin vil kunne ha et dedikert ansvar for å gjennomføre de uløste utfordringene.
- Et annet område vi løftet var samarbeidet mellom NTNU og samarbeidende aktører som primær og spesialisthelsetjenesten og hvordan man best tilrettelegger for forhold for å ivareta medisinstudiet bedre. Det å ha rom for forskning og undervisning er svært viktig for å håndtere framtidige utfordringer i helsetjenesten. Dette en lovpålagt oppgave i sykehus og etter vår mening burde det også være det i kommunene. Forskning og undervisning oppleves, i en tid med stram økonomi, å bli en salderingspost.
Delte stillinger er mindre attraktive og fordypningsstillinger mer uvanlig enn før. Vi opplever at vilkårene for forskning og utdanning er svekket og det er derfor viktig med et tett samarbeid mellom universitetet og primær og spesialisthelsetjenesten for å styrke dette. Det forutsetter gjensidig forståelse for hvorfor forskning og utvikling er viktig – også for den daglige driften.
- Det siste temaet vi berørte var utfordringer med å rekruttere leger til vitenskapelige og akademiske stillinger og behovet for å se på forhold omkring lønns- og arbeidsvilkår.
I møtet opplevede vi å bli hørt og at vi deler mange av de samme bekymringene rundt medisinstudiet og at det kan være hensiktsmessig å ha en prodekan for medisin. Vi fikk også inntrykk av at det er viktig å legge til rette for forskning og utdanning i både primær og spesialisthelsetjenesten.
Vi viser ellers til oppsummering av medlemsmøtet "trenger vi akademia i medisin" i Tidsskriftet "Diskuterte leger og akademia" | Tidsskrift for Den norske legeforening.