Endringer i pasient- og brukerrettighetsloven

Styret i Sør-Trøndelag lægeforening behandlet høring om ny turnusordning – forslag til forskrift i sitt møte 5. desember 2012 og uttaler følgende:

Helse- og omsorgsdepartementet foreslår endringer i pasient- og brukerettighetsloven med formål å forenkle og forbedre regelverket, bedre understøttet et forsvarlig pasientforløp, samt sikre tilgang til spesialisthelsetjeneste for de pasientene som har behov for dette:

De fire sentrale forslag er:

1. Å endre frist for retten til vurdering av henvisning til spesialisthelsetjenesten fra innen 30 dager til innen 10 virkedager.
  2. Når vurdering av henvisningen viser at pasienten har behov for helsehjelp, skal spesialisthelsetjenesten innen 10 virkedager gi informasjon om tidspunkt når utredning og behandling skal starte.
  3. Å oppheve skillet mellom pasienter med og uten rett til nødvendig spesialisthelsetjeneste. Det blir da kun 2 grupper, dvs en gruppe som vurderes å ha rett til helsehjelp og en gruppe som ikke har rett til helsehjelp fra spesialisthelsetjenesten.
  4. Å gi spesialisthelsetjenesten plikt til å kontakte HELFO dersom de ikke er i stand til å oppfylle den juridiske fristen for når helsehjelp senest skal gis.

Sør-Trøndelag Lægeforening støtter forslagene og mener de vil bidra til bedre tilgang til spesialisthelsetjenesten, et enklere regelverk for pasienter og brukerne og sikre rettighetene til behandling innen frist.