Intervjuene i Skalpellen

I løpet av det siste året har vi snakket med noen leger i Troms som har satt preg på sine respektive fag.

De har gitt oss en liten smak av hvem de egentlig er og det livet de lever. Troms legeforening sender Skalpellen til alle leger i Troms og til 6. års medisinerstudenter ved UiT. I tillegg sendes e-postbrevet til Dnlf sentralt, og til alle de andre fylkesforeningene slik at de kan se litt om hva vi driver med – og hva som engasjerer oss. Vi ønsker å vise frem gode kolleger og gode historier, og folk fra hele området. Intervjuene er bladets mest leste artikler.Vidje Hansen

Vidje Hansen

Vi har kunnet lese om en episode i turnustiden til professor Vidje Hansen i Honningsvåg som gav opphav til et populært nummer i Honningsvåg-revyen, og om

Vegard Skogen

Vegard Skogen som ble slått av kona med 90 minutter i sitt første ordentlige skiløp (Marcialonga!), og som bryr seg spesielt om menneskene som havner på skyggesiden.
Som helseminister for en dag ville Vidje stoppet nedleggelsene av de psykiatriske sengeplassene, mens Vegard hadde takket høflig nei hvis han ble ringt opp og tilbudt helseministerposten.
Tone Nordøy

Tone Nordøy hadde selvsagt noen tanker om den nye ”48-timers-regelen” for kreftdiagnose, og fortalte om sitt arbeid med ny studieplan i Tromsø. Hun trives best på sykkelen i barskt vintervær, og hadde noen friske tanker om Nordsjøturnus – for leger.

Arne Haugli

Vårt første intervju var med allmennlegen Arne Haugli. Han snakket varmt om de gode sidene ved allmennpraksis og presiserte hvorfor et økt basistilskudd må på plass for å sikre rekrutteringen til faget. Han spådde også at ultralyd ville være standard hos fastlegene om 5 år. Dette er nå ett år siden, så vi har startet klokka. Mon tro om det er skibru over Langnesbakken og Tverrforbindelsen eller ultralyd som kommer først?!

Skalpellen vil fortsette å presentere spennende kolleger, første kvinne ut etter nyttår er overlege på medisinsk genetisk avdeling, Valeria Marton.

Snart spør vi deg! J

Tidligere artikler fra Skalpellen – inkludert alle intervjuene – finner du her

Innspill mottas med takk!

Av Carina L. Kaspersen