Kvelden startet med en lun og tankevekkende samtale mellom Ylfs foretakstillitsvalgt i UNN, Marthe Nissen, og UNNs nye direktør, David Johansen – eller «Husnissen», som jeg her velger å kalle ham. En husnisse, ifølge norsk folklore, er den som bor i huset, holder orden og sørger for at alt fungerer slik det skal. Husnissen er kanskje ikke like gavmild som den tradisjonelle julenissen, men jobber jevnt og trutt, gjerne i det skjulte, for å holde huset i stand, og beskytter huset og dem som bor og ferdes der. Husnissen forventet både respekt og vennlighet.
Hvem er UNNs «Husnisse»?
David Johansen, som har vært direktør ved UNN i seks måneder, er en ung leder, men likevel med erfaring. Han er oppvokst i Beisfjord utenfor Narvik og begynte sin yrkeskarriere som hjelpepleier, før han senere utdannet seg til lege ved Universitetet i Tromsø. Han gikk forskerlinja og tok PhD med erfarne støttespillere som Ole D Mjøs og Kirsti Ytrehus. Han tok en lederrolle for sitt kull av turnusleger, ble leder for A-vaktene i UNN Tromsø og klinikksjef for medisinsk klinikk de siste 4 årene. Han gjorde en liten nissestrek da han unnlot å fortelle at han har topplederprogrammet i helseledelse, og ett år med bed øk.
En tydelig og tilgjengelig leder
Johansen legger stor vekt på å være en synlig og tilgjengelig leder. Han ønsker å bygge relasjoner med ansatte, tillitsvalgte og ledere på alle nivåer i organisasjonen – både i utfordrende tider, men også når ting går bra. Han ønsker å være til stede der det skjer, men har allerede erfart at det administrative arbeidet kan være tidkrevende. Han har forresten 3 barn i småskolealder.
Han er opptatt av å bygge tillit, både ved å være åpen og ærlig, og ved å lære av feil. «Å innrømme feil og beklage når det trengs, er viktig,» understreket han, med referanse til f.eks «røntgensaken».
Visjonen for UNN
Denne husnissen er ambisiøs for sitt sykehus. Sykehuset skal være en spydspiss innen forskning og spesialisering, samtidig som det skal være en sterk, pålitelig aktør for alt helsearbeid i Nord-Norge. Han var spesielt opptatt av å styrke UNNs rolle som «storebror i nord», med bedre nettverk ut mot kommuner og politikere.
Johansen mener at UNN må bli mer synlig og tilgjengelig for omverdenen, samtidig som sykehuset må sette søkelys på interne forbedringer. Han er særlig opptatt av å redusere ventelister, øke operasjonskapasiteten og forbedre driften – områder han forsøker å adressere gjennom prosjektet «Vi fornyer UNN».
Ansvar og delegering i ledelse
Skal Husnissen lykkes med dette, må han spille andre smånisser gode – og deleger oppgavene nedover. Vi forstod at han ønsket å skyve makt og myndighet nedover i organisasjonen, slik at beslutninger kan tas på lavere nivåer, blant dem som står i utfordringene. Eksempler kunne være bruk av off-label medisiner og lokal lønnsfastsettelse. Han understreker at lederne på alle nivåer må få faglig ansvar, samtidig som det må settes i en økonomisk ramme og ivaretagelse av de ansatte.
Han trakk spesielt fram arbeidsforholdene til leger, og behovet for å tenke nytt, f.eks med fleksible løsninger for vaktbelastning osv. Han nevnte mentorordningen ved sykehuset i Østfold, som gir nyankomne leger bedre mottak og støtte. Målet er å skape en kultur der leger føler seg trygge og godt ivaretatt.
På spørsmålet om hvordan Husnissen vil møte fremtidens utfordringer med diskrepans mellom ansatte og oppgaver, så har han stor tro på digitalisering og ny teknologi.
Tillit til ledelsen
Husnissen håpet at dagens ansatte har tillit til han. Han understreket at tillit bygges gjennom åpen kommunikasjon, klare mål og en felles forståelse av organisasjonens retning. For å styrke tilliten internt, planlegger han å redusere størrelsen på toppledelsen, fra 20 til 10-15 personer. Dette skal gjøre strukturen mer oversiktlig og effektiv.
Per Bleikelia LE/DEL/SE
Etter samtalen med David Johansen, tok Per Bleikelia scenen. Noen husker kanskje da han var her for ti år siden; link til det referatet finner du HER. Bleikelia er en kjent lederprofil med en imponerende bakgrunn som tidligere politi, rådgiver for FN i Gaza, leder av Norges arbeid etter tsunamien i 2004, og leder for flere sentrale helseinstitusjoner, deriblant Ringerike Sykehus og Martina Hansens Hospital. Han har mottatt både HR Norges Lederpris og Legeforeningens Lederpris for sin tilnærming til ledelse, som han beskriver seg selv som «Ansvarlig tilrettelegger».
Jeg oppfattet Bleikelia som en den mest foredla utgave av en Husnisse, man kan forestille seg. Per Bleikelia er jo nettopp kjent for å passe på sine egne ansatte, hjelpe, tilrettelegge og skape gode rammer for både ansatte og pasienter. Denne rollen har Bleikelia tatt med hele sitt hjerte, og hans lederstil har gjort ham til en populær leder og ettertraktet foredragsholder.
Prinsippene for god ledelse: Snu pyramiden på hodet og LE/DEL/SE
Kjernen i Bleikelias lederfilosofi er at den tradisjonelle hierarkiske pyramiden må snus på hodet. De som jobber tettest på pasientene, skal stå øverst, mens lederne fungerer som et støtteapparat som holder organisasjonen i gang. Han understreket at sykehusets viktigste ressurs er de ansatte, og at ledernes hovedoppgave er å se og støtte dem i deres arbeid.
Bleikelia delte også opp godt lederskap i tre deler av LeDelSe:
• SE: Å være til stede og virkelig se de ansatte er avgjørende. Selv tok han seg tid til å gå gjennom sykehuset, spise lunsj med ulike avdelinger og bli kjent med folk i deres hverdag. Han oppfordret til å lytte til hva som skjer «på gulvet», hvor innsikten om utfordringer og løsninger ofte finnes. Han reiste lite ut av sykehuset, og mente jobbes må gjøres der de ansatte er.
• DEL: Transparens bygger tillit. Del informasjon om mål, retning og prioriteringer på en åpen måte. En leder må kommunisere klart, tåle innsyn og være trygg nok til å stå i kritikk.
• LE: Bygg en sterk og positiv kultur med fokus på trygghet og samarbeid. Ikke skap unødvendig frykt ved å tegne dystre bilder av økonomien eller andre utfordringer. Ansatte trenger trygghet for å gjøre en god jobb. Økonomi er tross alt bare penger. Legejobben er der de virkelige resultatene skapes.
Tillitsbasert ledelse
Bleikelia understreket at tillit er en langt viktigere ressurs enn kontroll. For mye kontroll skaper byråkrati, mens tillit åpner for kreativitet og ansvarsfølelse. «Du må våge å slippe taket og stole på de ansatte,» sa han. Han delte også erfaringer fra sitt eget opphold som pasient på Sunnaas, hvor han fikk erfare hvor viktig det var å bli sett og ivaretatt; at legen tok seg tid. Dette ga ham en dyp forståelse for hva som virkelig betyr noe i helsevesenet: Heltene i hvitt!
Hvordan lykkes som leder?
Bleikelia delte noen råd:
• Ha mikrofokus! Større mål oppnås ved å lykkes i det små.
• Ikke vær redd for å si fra til ledere og myndigheter over deg!
• Vær raus mot ansatte.
• Kommuniser tydelig hva som skal til for å lykkes som sykehus – svaret er ikke økonomi i verdens rikeste land.
• Skap positivitet og engasjement: Alle skal med – alle ansatte i sykehus, men også kommuner og fastlegene.
Han trakk frem viktigheten av å bygge gode relasjoner og å bruke både tillitsvalgte og ansatte som aktive bidragsytere i beslutningsprosesser. En leder må være en dirigent som styrer finstemte ansatte med elegant taktstokk, ikke med ljå, sa han.
Ledelse som inspirasjon
Med sin direkte stil med enkle, men effektive råd, skapte Bleikelia inspirasjon blant deltakerne. Han minnet oss alle på at ledelse handler om mennesker som trenger retning – om å støtte, tilrettelegge og bygge opp rundt deres hverdag. «Leger er ikke vanskelige å lede,» sa han. «De har kunnskap og engasjement – det er givende å lede dem, og ikke farlig.» Man må gå foran som en rollemodell – lederens holdninger og handlinger betyr mye!
«La gjerne andre ta æren» var hans siste råd – som eksempel på at god ledelse handler om å løfte andre opp og frem, og at det er resultatene som teller.
Refleksjoner og inspirasjon
Disse to Husnissene viste oss at moderne ledelse handler om å se folk, være tydelig og bygge tillit. De fremmøtte satt forhåpentligvis litt inspirerte igjen. Kanskje satt det både lederemner og tillitsvalgtemner i salen. Som en kollega utbrøt på vei ut – «ja hvis David bare gjør halvparten av det han sier her, så kan jo dette bli riktig så bra.»
Takk til alle som deltok!
Lise Figenschou
Styremedlem Troms legeforening