Omorganisering av UNN

Vi skrev i juleutgaven av Skalpellen om Unn sitt omorganiseringsprogram. Der skrev vi også at dette er et prosjekt med to vinger, der den andre delen omhandler omstillingsprogrammet til UNN.
Marthe Nissen portrett

Hensikten med omstillingsprogrammet er å komme med tiltak som kan bidra til å sikre en mer bærekraftig økonomi for UNN fremover. Arbeidet startet høsten -24. Dette programmet har vært delt inn i fem arbeidsgrupper/hovedområder:

  • Hovedområde 1 styrking av operasjonskapasiteten: Denne gruppen har ligget litt foran de øvrige gruppene, da de startet sitt arbeid allerede våren -24. Denne gruppen skulle se på de økende utfordringene UNN har hatt med utilstrekkelig operasjonskapasitet.
  • Hovedområde 2 døgn, dag og poliklinikk, har vært delt inn i to subgrupper: 2a sengekapasitet og 2b poliklinikk og dagbehandlingskapasitet. Gruppen har jobbet overordnet med å se på kompetanse og kapasitet, og hvordan utnytte denne på en best mulig måte.
  • Hovedområde 3 innkjøp: Gruppen har i oppdrag å se på hvordan å få bedre kontroll og organisering av innkjøp.
  • Hovedområde 4 bemanning: Har overordnet jobbet med å se på hvordan man bedre kan tilpasse bemanningen til dagens og fremtidens aktivitet, og få tak i arbeidstakere med riktig kompetanse.
  • Hovedområde 5 samhandling: Ble også kalt “Helt hjem – helt digitalt – hele veien for og med pasienten”.

Denne gruppen har sett på hvordan UNN bedre kunne ivareta pasienter med komplekse og sammensatte behov og hvordan sikre god samhandling og koordinering.

Del 1 av handlingsplanen til omstillingsprogrammet ble vedtatt før jul. I del 1 var det kun KVAM-utvalgene, samt brukerutvalget og ungdomsrådet som var høringsinstanser. Dette påpekte Legeforeningen som en svært sårbar modell, da det varierer hvilke faggrupper som er representert i KVAM-utvalgene. Vi vet at blant annet leger av ulike årsaker generelt er representert i liten grad, en av dem er manglende kapasitet. Legeforeningen ga derfor tydelig innspill på ønske om at organisasjonene også skulle være høringsinstans i del 2 av handlingsplanen, det fikk vi heldigvis gehør for.

Del 1 av omstillingsprogrammet omfattet en rekke tiltak som direkte innvirker på legers arbeidshverdag. Blant annet oppsigelse av alle totallønnsavtaler, som skal omstilles til tjenesteplaner etter tarifflønn. Optimalisering av vaktlag for LIS1 i Tromsø, kort forklart er forslaget å slå sammen medisinske og kirurgiske LIS1 til et vaktsjikt, samt at LIS1 skal begynne å gå nattevakter i akuttmottaket. Samtidig skal mer av ansvaret/organiseringen av akuttmottaket legges til leger i akutt- og mottaksmedisin. I tillegg skal vaktsjiktene for blant annet medisinske LIS2/3 i Tromsø gjennomgås, der forslaget er å fjerne B-vakt og fordele dem på C-vakt og et vaktsjikt for akutt og mottaksmedisin. Hensikten bak forslaget er å skape mer robuste vaktlag. Et annet forslag som fikk en god del motstand under høringsrunden er tredelt sommerferie, for å redusere behovet for innleie og for å redusere sårbarheten i ferietiden. De fleste tiltakene i handlingsplan del 1 ble vedtatt av prosjektets styringsgruppe, men det ble også åpnet opp for unntak der dette er hensiktsmessig f.eks. når det kommer til ferieavvikling. Slike unntak må i tilfellet begrunnes av klinikksjef.

Del 2 av omstillingsprogrammet har vært på høring rett over nyåret, med høringsfrist 16.03.25. Siden organisasjonene i denne omgang av selvstendige høringsinstanser leverte Legeforeningen ved foretakstillitsvalgte for OF og YLF på UNN inn et høringssvar. Igjen er det i denne runden flere tiltak som direkte rammer legene, da igjen spesielt under hovedområde bemanning. I denne omgang omhandler det blant annet gjennomgang av samtlige tjenesteplaner, der målet er at tjenesteplaner i større grad skal tilpasses aktivitets- og bemanningsbehov. Et annet forslag var å etablere et sentralt utdanningsutvalg som skal se til at utdanningspermisjoner innvilges iht overenskomst. Her var innspillene fra høringen relativt negativ og det ble i stor grad problematisert at dette kun vil bidra til økt byråkratisering og ikke en faktisk økt kvalitet på vurderingene av permisjonene. Her foreligger det etter høringen en anbefaling fra prosjektleder om å ikke gå videre med dette tiltaket. Det var rett før påske styringsgruppemøte i omstillingsprogrammet, der man i utgangspunktet skulle beslutte om handlingsplan del 2 skulle vedtas. Det ble i møtet klart at det var en del uklarheter som måtte avklares før gruppa kunne vedta handlingsplanen slik den forelå. Handlingsplan del 2 er derfor foreløpig enda ikke offisielt vedtatt av styringsgruppen.

Oppsummert kan vi si at dette programmet er omfattende og i stor grad preget av korte tidsfrister. Det har vært og er fortsatt utfordrende å holde oversikt og følge med på prosessen. Alle tiltak skal i utgangspunktet risikovurderes før de innføres og vi mener at flere av tiltakene kan inneholde betydelig risiko, ikke minst når det kommer til å rekruttere og stabilisere fagfolk.

I denne korte oppsummeringen omtales kun en brøkdel av forslagene som er vedtatt eller foreslått vedtatt. De ulike tiltakene vil selvfølgelig direkte eller mer indirekte innvirke på legers arbeidshverdag. Alle dokumenter ligger ute på intranettet til UNN og tilgjengelig for alle ansatte. Alle leger oppmuntres til å ta del i diskusjonene på avdelingene når realitetene tydeliggjøres for den enkelte.

Marthe Nissen
FTV Ylf UNN HF