Grunnkurs D 22. - 26. april 2024

Allmennlegen som forsker og kunnskapshåndterer.

Det obligatoriske grunnkurset er godkjent med 30 poeng som obligatorisk grunnkurs D til videreutdanningen og med 30 valgfrie kurspoeng til etterutdanningen (forlengelse av retten til tilleggstakst).

Kursavgift: kr 8 500,-.

Kurslseder: Anja Brænd og Jørund Straand

Deltakere på grunnkurs D må vente på endelig bekreftelse til påmeldingsfristen er utløpt 6. mars 2024, slik at det kan prioriteres riktig i henhold til opptaksreglene, dvs. dem som har kortest tid til å kunne søke om spesialistgodkjenning prioriteres. 


Læringsmål:  Kurset bidrar til å dekke følgende læringsmål i ny spesialistordning: ALM-020, 021, 041, 059, 077 og 083.

Informasjon om dekning fra Fond II. Husk at Fond II refunderer kursavgiften til grunnkursene A, B, C, og D i allmennmedisin.

Program

Mandag 22. april 2024 kl. 09.00 – 17.15


Fra idé til forskbart spørsmål: Planleggingen er halve jobben!
Prosjektklinikk

Kursledere: førsteamanuensis Anja Brænd og professor emeritus Jørund Straand, Avdeling for allmennmedisin, Institutt for helse og samfunn, Universitetet i Oslo

Kursdeltakerne vil bli delt inn i seks grupper fordi en viktig del av Grunnkurs D utgjøres av et langsgående gruppearbeid over åtte prosjektmøter. Gruppene vil motta veiledning underveis. 

Før kurset skal alle deltakerne forsøke å identifisere et ubesvart spørsmål fra allmennmedisinsk praksis og som de ønsker at gruppa skal arbeide videre med: 

«Forestill deg at du har fått et stipend med lønnsmidler på 6 måneder (som kan tas ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan ta fatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis. Noter problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver problemet du ønsker å utforske nærmere. Ta forslaget med deg til gruppearbeidet første kursdagen.» 

Etter at hver deltaker i gruppa har lagt fram sine tanker om mulige prosjekt, skal gruppa bli enig om ett felles prosjekt. I løpet av uka skal dette utvikles (så langt råd er) til en plan for et allmennmedisinsk forskningsprosjekt: 

  • omforme spørsmålet til en forskbar problemstilling 
  • utvikle dette videre til en prosjektplan for et mindre forskningsprosjekt 

Du finner mer informasjon om gruppemøtene bakerst i kursprogrammet. 

Det tas forbehold om justeringer i programoppsettet.

09.00 Velkommen
Orientering om kurset ved Anja Brænd
09.15 Fra idé til prosjekt 1: Allmennmedisin som forskningsbasert fag
Grunnlaget for de ulike forskningstradisjonene i medisinen
ved Jørund Straand
10.00 Prosjektmøte 1: Bli kjent med hverandre i gruppa
Idéutveksling om aktuelt prosjekt for videre gruppearbeid
11.15 Kritisk vurdering av publiserte forskningsresultater – hvordan vurdere om de er gyldige for egen fastlegepraksis?
ved Atle Klovning
12.00 Lunsj
13.00 Finn ut hva andre har gjort før – om problemformulering og litteratursøk ved Atle Klovning
14.00 Prosjektmøte 2: Hvilket prosjekt skal vi satse på i vår gruppe?
15.30 Fra idé til prosjekt 2: Planlegging er halve jobben
Arbeidsplan ("protokoll") for prosjektet. Hva hører hjemme i en forskningsprotokoll? ved Jørund Straand
16.15 Kaffe
16.30 Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget prosjekt «AFU-prosjekt»
16.30 AFU 2: Hans-Christian Myklestul
16.55 AFU 3: Christine Agdestein
17.15 Slutt

Gruppeledere: Anja Brænd, Jørund Straand og Atle Klovning 

Tirsdag 23. april kl. 08.30–17.00 


Forskningsmetoder, personlig utvikling og prosjektklinikk 

Møteleder: Anja Brænd 

08.30 Er diagnosen riktig?
Forskning om diagnostiske tester/-kriterier. Introduksjon til klinisk-epidemiologiske grunnbegreper
ved Morten Lindbæk
09.30 Virker behandlingen?
Om kliniske randomiserte kontrollerte studier i allmennpraksis
ved Morten Lindbæk
10.30 Prosjektmøte 3
12.00 Lunsj
13.00 Forskning basert på skjema – hvordan lage et godt spørreskjema? ved Anja Brænd
14.00 Kikhostevaksinering ved Margrethe Greve-Isdahl, FHI

14.30 Kaffe
14.45 Prosjektmøte 4
16.00 Prosjektklinikk: Allmennmedisinske forskere presenterer eget PhD-prosjekt «AMFF-prosjekt»
16.00 AMFF 1: Marianne Rønneberg
16.20 AMFF 2: Katrina Tiballs
16.40 Nasjonal forskerskole i allmennmedisin (NAFALM) Anja Brænd
17.00 Slutt

Gruppeledere: Anja Brænd, Jørund Straand og Morten Lindbæk

 

Onsdag 24. april: kl. 08.30 – 12.00 


Kvalitative forskningsmetoder  

Møteleder: Anja Brænd 

08.30 Kvalitative forskningsmetoder i allmennpraksis
Hva er kvalitative forskningsmetoder i allmennpraksis: Hva er kvalitative forskningsmetoder, og når er de aktuelle? HVa skal til for å sikre vitenskapelig kvalitet? ved Holgeir Skjeie 

09.30 Kaffe
09.45 Kvalitativ forskning i allmennpraksis
Måter å samle inn kvalitative data (intervju, fokusgrupper, deltakende observasjon) ved Holgeir Skjeie
10.30 Hvordan skaffe penger til forskning?
ved Anja Brænd
10.45 Prosjektmøte 5
12.00 Lunsj

Gruppeledere: Anja Brænd, Jørund Straand og Holgeir Skjeie 

 

Torsdag 25. april: kl. 08.30–12.00 


PraksisNett, lover og regler - og om å være forsker 

Møteleder: Jørund Straand

08.30 Lover, regler og tillatelser - hva må til før man kan starte et prosjekt ved Guro Haugen Fossum
09.30 PraksisNett - en infrastruktur for klinisk forskning i allmennpraksis ved Guro Haugen Fossum
10.00 Om å være fastlege og forsker
ved Holgeir Skjeie
10.30 Prosjektmøte 6
12.00 Lunsj

Gruppeledere: Jørund Straand, Guro Haugen Fossum og Holgeir Skjeie 

Fredag 26. april: kl. 08.30–15.00 


Fra forskning til retningslinjer, formidling, og minikongress (=kursprøve) 
 
Møteleder: Jørund Straand

08.30 Fra forskningsresultater til kliniske retningslinjer
ved Sigurd Høye
09.30 Implementering av retningslinjer
ved Sigurd Høye
10.30 Formidling av forskningsresultater – til kolleger og til publikum
ved Sigurd Høye og Jørund Straand
11.00 Prosjektmøte2
12.00 Lunsj
13.00 Prosjektmøte 8: Minikongress
Hver gruppe presenterer sitt prosjekt (15 minutter på hver)
Presentasjonene er å regne som kursprøve
15.00 Slutt

Gruppeledere og sensorer: Jørund Straand, Guro Haugen Fossum og Sigurd Høye 

Grunnkurs D: Allmennlegen som forsker og kunnskapshåndterer:

Oppgavetekst for langsgående gruppearbeid: prosjektmøtene
Forestill deg at du har fått et stipend på 6 måneder (som kan tas 
ut på heltid i et halvt år eller på deltid over et lengre tidsrom) – og at du nå kan ta 
fatt på et mindre forskningsprosjekt forankret i allmennmedisinsk praksis. 
 
Notér problemstillingen eller det spørsmålet som beskriver det problemet du 
kunne ønske deg å utforske nærmere. 

Prosjektmøte 1
Et formål med dette første møtet er at deltakerne i gruppa skal bli bedre kjent med hverandre. Møtet starter derfor med en kort presentasjonsrunde der hver enkelt forteller kort om seg selv:

  • hvor og når er man utdannet
  • tidligere og nåværende stilling
  • forskningserfaring
  • faglige interesser

Deretter tar man en ny runde i gruppa der alle får ordet: denne gangen i forhold til spørsmål som hver enkelt deltaker har tenkt ut i forkant: kan mitt spørsmål eller min undring omformuleres til et forskningsspørsmål som gruppa kan arbeide videre med gjennom kurset?

Prosjektmøte 2
(Det kan nå være lurt at gruppa nå velger en ordstyrer/gruppeleder som kan styre diskusjonen og sørge for at alle slipper til)

Deltakerne i gruppa skal nå, etter tur, lese opp problemstillingen sin (stikkord kan gjerne noteres på lap-top eller flip-over).  Gruppa diskuterer hver enkelt problemstilling ut fra om:

  • Er problemstillingen forståelig og entydig formulert?
  • Kan problemstillingen omformes til et forskbart spørsmål?
  • Hva slags type forskningsmetode ser gruppen for seg skalbenyttes?
    • Litteraturstudie?
    • En deskriptiv (beskrivende) studie?
    • En analytisk eller en hypotesegenerende studie
    • En eksperimentell (randomisert) studie?

Dessuten: Er allmennpraksis en (spesielt) god setting for å utforske denne problemstillingen?

Gruppedeltakerne har nå tid fram til neste dag på å tenke gjennom de ulike lanserte forslagene med sikte på at gruppa på prosjektmøte 3 (tirsdag formiddag) gjennom en avstemming skal fastsette hvilket forslag gruppa skal arbeide videre med på dette kurset.

Prosjektmøtene 3-6
Viktig at et medlem i gruppa tar på seg oppgaven som gruppens sekretær og tar ansvar for fortløpende å dokumentere arbeidet i gruppa. Bruk gjerne power-point eller tilsvarende til å dokumentere arbeidet fortløpende.

Om gruppa ikke allerede har bestemt seg for et prosjekt: prosjektmøte 3 starter med at gruppa voterer over de ulike forslagene som ble lansert dagen i forveien (prosjektmøte 1-2).

Deretter starter arbeidet med å utarbeide en skisse til en prosjektbeskrivelse ("protokoll") for det prosjektet gruppa har valgt:

  • Arbeidstittel
  • Formål
  • Bakgrunn. Ut fra eget kjennskap og hva som finnes i litteraturen:
    • hva er kjent fra før? 
    • hva har andre gjort?
    • hva er ukjent/ubesvarte spørsmål?
  • Metodeprinsipp (design) for undersøkelsen (hvordan gå fram?)
  • Materiale (hva eller hvem skal undersøkes? Hvor? Hvordan? Hvor mange?
  • Hva slags variabler skal registreres? Hvor skal data hentes fra?
  • Hvordan skal de registreres? Utkommemål for undersøkelsen?
  • Analysemetoder (bearbeiding og analyse av data)
  • Tidsplan
  • Etikk og personvern
  • Praktiske spørsmål (ressurser; økonomi, logistikk mv.)
  • Hvordan skal forskningsresultatene sammenskrives og formidles?
  • Hva kan resultatene av forskningen kunne bety for klinisk praksis eller faget i videre forstand? 

Så langt man rekker i løpet av kurset, og i takt med framdriften i plenum, fyller man så inn under de ulike overskriftene.

Prosjektmøte 7
Forberedelse av presentasjon om gruppens prosjektarbeid til:

Prosjektmøte 8 («minikongress») der hver gruppe har 15 minutter til rådighet (ca. 10 minutter til presentasjon og 5 minutter til diskusjon) for prosjektpresentasjon i plenum. Presentasjonen fra gruppene dette siste prosjektmøtet er å regne som grunnkursets obligatoriske kursprøve.